چگونگی مواجهه با پدیده «بدحجابی» در بیان رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا مسأله حجاب از جمله احکام شرعی دین مبین اسلام است که خداوند در آیات متعددی از قرآن به اشکال مختلف از آن یاد کرده است. در همین راستا علمای بزرگوار اسلام در این سده‌های اخیر به فلسفه و چرایی موضوع حجاب پرداختند و در این زمینه کتا‌ب‌های متعددی به نگارش در آمد، اما در بحث حجاب همچنان دو موضوع مورد بحث علما و روشنفکران قرار گرفت که عبارتند از «حد و حدود رعایت حجاب» و «فلسفه و چرایی مسأله حجاب».

در این فضا عده‌ای از بانوان مسلمان کشورمان با توجه به معیارها، الگوها و فرهنگهای خاصی که داشتند، آن حجاب کامل را نتوانستند به صورت یک اصل بپذیرند، لذا با وجود ارادتی که به ساحت قرآن و عترت(ع) داشتند،‌ حجاب را در مدلی خاص برگزیدند که این مدل پوشش با تغییراتی که در آن اعمال شد در نگاه برخی به «بدحجابی» مرسوم شد. این رفتار باعث شد قشر خاصی از جامعه در مقابلشان موضع‌گیری شدیدی داشته باشند تا جایی که برخی دستگاه‌های اجرایی و قضائی مجبور شدند با اِعمال قوانین خاص در برخورد با این نوع بدحجابی اقدامات شدیدی انجام دهند.

از سوی دیگر می‌بینیم همین بانوان به اصطلاحِ عُرف «بدحجاب» جامعه در مراسم‌های مذهبی حضور پیدا کرده و علاقه خود را به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) ابراز می‌دارند؛‌ اما خب همان طور که تمام انسان‌ها دارای نقص‌هایی هستند، این نقص نیز در این گروه از بانوان دیده می‌شود و موضوع اصلی اینجاست که عمده این افراد اذعان به خطا و اشتباه خود دارند؛ اما سؤال اینجاست که با این نقص‌ها باید چگونه برخورد کرد؟ آیا باید در مقابل نقص و خطای دیگران برخورد شدید اعمال کرد یا ابتدا فرهنگ‌سازی مناسب و در خور شایسته انجام داد و با زبانی نرم امر به معروف کرد؟ البته ناگفته نماند که عده‌ای از این فضا سوءاستفاده کردند و با رواج مدل‌های نامناسب البسه و … جامعه را با چالش بی‌حجابی مواجه کردند که با این گونه افراد باید برخورد قانونی شدیدی صورت گیرد.

اما روی سخن با بانوانی است که علی‌رغم بدحجابی حتی در تجمعات ملی و مذهبی بهترین و بیشترین حضور را دارند و نسبت به نظام و انقلاب اسلامی ابراز ارادت می‌کنند و از دشمنان ابراز برائت می‌کنند. بنابراین هرگونه برخورد ترش و خشن با این بانوان علاوه بر اینکه یک بی‌اخلاقی محسوب می‌شود، عواقب شومی را برای آینده نظام و انقلاب به همراه خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی با اشاره به همین برخوردهای نامناسب با بانوان به اصطلاحِ عرف بدحجاب جامعه فرمودند:

«خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.» بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی ۱۳۹۱/۰۷/۱۹