مسئولین خالصانه بیایند و برای مردم کار کنند

در دو هفته‌ی اخیر به دنبال شکسته شدن خط لوله‌ی انتقال آب غدیر که بخشی از آب شرب شهرهای خرمشهر، آبادان و مناطق هم‌جوار را تأمین می‌کرد، و با افزایش میزان شوری آب رودخانه‌ی کارون که منبع تأمین بخش دیگری از آب شرب این مناطق بود، مردم خرمشهر و آبادان با مشکل جدی آب آشامیدنی مواجه شدند. در پی این مسئله، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد امام‌جمعه‌ی خرمشهر ضمن حضور در کنار کارگران تعمیر خط لوله‌ی غدیر کرخه در هویزه، برای تسریع امور و کمک به کارگران فنی، دقایقی اقدام به جوشکاری این خط لوله کرد و از نزدیک پیگیر حل مشکل آب شرب مردم منطقه شد. رهبر انقلاب اسلامی پس از اطلاع از این اقدام وی، در پیغامی از حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد قدردانی کردند. به همین مناسبت، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در گفتگویی با امام جمعه‌ی خرمشهر به روایت اجمالی این ماجرا و حواشی آن پرداخته است.

* چند روز پیش عکسی از شما منتشر شد که با لباس روحانیت در حال جوشکاری لوله‌ی آب خرمشهر هستید؛ ممکن است درباره‌ی این عکس توضیح بدهید.
در این دو هفته‌ای که ما در خرمشهر و آبادان با بحران آب مواجه شدیم، همه‌ی مسئولین به تکاپو افتادند برای اینکه کمک بکنند تا ان‌شاالله این مشکل کم‌آبی و بی‌آبی در منطقه‌ی ما برطرف بشود. به ملاحظه‌ی اینکه عزیزان ما در قرارگاه خاتم‌الانبیاء مشغول به کار هستند برای آبرسانی به منطقه‌ی خرمشهر و آبادان، ما هم مثل خیلی از عزیزان بنا را بر این گذاشتیم که برویم در خدمت عزیزان باشیم و در کنار این بزرگوارها، هم یک خداقوتی به این‌ها گفته باشیم، هم اینکه اگر نیاز به پیگیری‌ای وجود دارد تا این عزیزان مطابق آن وعده‌ای که داده بودند، کار را به انجام برسانند، در کنارشان باشیم.

وقتی این حقیر به آنجا رفتم، مثل زمان هشت سال دفاع مقدس که طلاب ما حضور تبلیغی و رزمی در جبهه و در کنار رزمندگان داشتند و دست به اسلحه می‌شدند، اینجا هم عزیزان ما در سنگر آبرسانی به مردم در حال جهاد فی‌سبیل‌الله بودند، فلذا در کنار آن‌ها چند دقیقه‌ای دست به انبر شدیم!

بنده قبلاً تخصص این کار را داشتم و در دوران جوانی و نوجوانی در همین منطقه در کشتی‌های متعدد و در دیگر جاها جوشکاری کرده بودم. حالا چون سؤال می‌فرمایید عرض می‌کنم، من در زمان جوانی و نوجوانی در کنار درس خواندن، مشغول کار و فعالیت بودم؛ طوری‌که کارهای ساختمانی را –به جز سفیدکاری- بنده در حد تخصص همه را بلد هستم. منتها درخصوص جوشکاری آبرسانی و جوش سربالا و پاس یک و پاس دو و مانند این‌ها، در دوران جوانی و نوجوانی در همین شهر در بعضی از کشتی‌ها جوشکاری می‌کردم.

* آن خط لوله‌ای که کار می‌کردید، کجا بود؟
این خط لوله‌ی غدیر است که از پایین‌دست کرخه به سمت خرمشهر، آبادان و شادگان می‌رود. در واقع یک خط، فاز یک طرح آبرسانی غدیر است که قبل از سال ۸۹ به سمت خرمشهر آمده که در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری خرمشهر به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی به خرمشهر و دیگری به آبادان می‌رود.
نظام مقدس اسلامی ما، همه را در کنار هم قرار می‌دهد برای اینکه بتوانیم با مدیریت جهادی و تفکر انقلابی مشکل را حل کنیم. به این ملاحظه، عزیزان ما در سپاه چون مشغول کار بودند برای اینکه آبرسانی صورت بگیرد، بنده در کنار این‌ها قرار گرفتم تا تسریع در کار بشود و این خط سریع‌تر وارد مدار بشود.
یک خط دومی هم هست که از حدود یکی دو سال قبل دارند کار می‌کنند تا آب را به سمت خرمشهر بیاورند و اگر قرار بود منتظر آن بمانیم تا تکمیل بشود، یک سال و خرده‌ای طول می‌کشید. با بحران کم‌آبی و شورآبی که با آن مواجه شدیم، عزیزان تصمیم گرفتند که یک خط انحرافی از آن خط دوم به خط اول وصل کنند و با این کار خط اول را تقویت بکنند. با این کار که انجام می‌دهند و تقویت خط اول، مشکل کم‌آبی و بی‌آبی خرمشهر و آبادان، حداقل تا چهار پنج سال آینده به‌کلی مرتفع می‌شود. آن خط دوم هم اگر ان‌شاءالله تا سال آینده یا چه‌بسا زودتر به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، من تصور می‌کنم که مشکل ما به شکل پایدار حل خواهد شد.

* و رهبر انقلاب در پیغامی از این اقدام شما قدردانی کردند.
بله؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه جناب آقای حاج‌علی‌اکبری با بنده تماس گرفتند و گفتند من سلام حضرت آقا را به شما و در کنارش مردم خرمشهر عزیز ابلاغ می‌کنم. ایشان با توجه به شرایط سخت به وجود آمده، قدردانی کردند از زحمات ارزشمند مردم عزیز و بزرگوار ما، مسئولین ما و به‌هرحال این حقیر را هم مورد لطف و عنایت خودشان قرار دادند و بزرگواری ایشان این بوده که قدردانی کردند و سلام رساندند.

یکی از ویژگی‌های حضرت آقا این است که در جریان مشکلات و حتی جزئیات مسائل کشور هستند. به‌عنوان مثال ما امامان جمعه به سهم خودمان مشکلات منطقه‌ی خودمان را مرتب گزارش می‌کنیم. رهبر انقلاب در رابطه با خرمشهر ما هم در جریان جزئیات بودند و هر کجا که ایشان احساس کردند باید ورود پیدا بکنند، تشر بزنند یا تشکر کنند، این کار را کرده‌اند. در این قضیه هم ایشان بر مردم خرمشهر منت گذاشتند و این خستگی که در تن همه‌ی مردم و مسئولین بود، با پیام حضرت آقا به شیرینی و حلاوت تبدیل شد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ی جمعه جناب آقای حاج‌علی‌اکبری با بنده تماس گرفتند و گفتند من سلام حضرت آقا را به شما و در کنارش مردم خرمشهر عزیز ابلاغ می‌کنم. ایشان با توجه به شرایط سخت به وجود آمده، قدردانی کردند از زحمات ارزشمند مردم عزیز و بزرگوار ما، مسئولین ما و به‌هرحال این حقیر را هم مورد لطف و عنایت خودشان قرار دادند.
* اینکه شما به محل کارگاه بروید و حتی جوشکاری کنید، ظاهراً جزو وظایف یک امام جمعه نیست؛ انگیزه‌ی شما از این کار چه بود؟
رهبر معظم انقلاب هم در دوران اوایل دفاع مقدس که در کسوت نمایندگی مجلس و امام جمعه‌ی تهران بودند، اسلحه به دست گرفتند و در خط مقدم حاضر شدند. پس از آن هم در دوران ریاست جمهوری به منطقه آمدند و در جبهه حضور پیدا کردند. ببینید، نظام مقدس اسلامی ما، همه را در کنار هم قرار می‌دهد برای اینکه بتوانیم با مدیریت جهادی و تفکر انقلابی مشکل را حل کنیم. به این ملاحظه، عزیزان ما در سپاه چون مشغول کار بودند برای اینکه آبرسانی صورت بگیرد، بنده در کنار این‌ها قرار گرفتم تا تسریع در کار بشود و این خط سریع‌تر وارد مدار بشود. من فکر می‌کنم هر کجا ما با مدیریت جهادی و پیگیر کار بکنیم، طبیعتاً مشکلات کشور حل خواهد شد.

* برگردیم به مشکل به وجود آمده؛ چرا این اتفاق افتاد و ماجرا چه بود؟
در دهه‌های گذشته، کل آب آشامیدنی و کشاورزی دو شهر خرمشهر و آبادان از آب رودخانه‌ی کارون تأمین می‌شد. به ملاحظه‌ی کم شدن بارندگی در چند سال اخیر رفته‌رفته آب کارون کاهش یافت. آب خلیج فارس تقریباً ۱۲۵ کیلومتر با کارون فاصله دارد اما در مدهایی که دارد و ۱۳-۱۴ روز در ماه اتفاق می‌افتد، آب خلیج در ارتفاع قرار می‌گیرد و به همین جهت سوار بر آب کارون می‌شود و در اثر این اتفاق، بخشی از آب شرب ما را به آب غیر شرب تبدیل می‌کند. این را هم اضافه کنید که این مزارع چغندر و بخش نیشکر و صنعت‌های گوناگون که در کنار کارون بودند و می‌خواستند زمین‌های شوره‌زار ما را تبدیل به کشت‌وصنعت نیشکر بکنند، طبیعتاً در کنار کارون، آب شور شد.

به این ملاحظه، مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی بر آن شدند تا به دنبال یک طرح آبرسانی باشند که از بالادست کارون، مقداری آب آشامیدنی برای مردم تأمین کند. در سال‌های ۸۷ به بعد تا ۸۹، خط یک آبرسانی غدیر که آب را از پایین‌دست کرخه برای خرمشهر و آبادان می‌آورد طراحی و بهره‌برداری کردند و آن روز دغدغه‌ی مردم را برطرف کرد. ولی با کمال تأسف با توجه به این کم شدن بارندگی‌ها، آب کارون به‌شدت کاهش پیدا کرد و از آن طرف، پیشروی مد آب خلیج فارس هم تا نزدیکی دارخوین اتفاق افتاد.
با کاهش آب کارون و مد آب خلیج فارس، شوری آب به‌طور محسوسی افزایش پیدا کرد. این را هم اضافه کنید که در چند هفته‌ی گذشته، ناگهان خط غدیر یک ما دچار آسیب و ترکیدگی شد و شکست. درنتیجه دچار بحران شدیم. در این مدت تمام آب خرمشهر و آبادان را در واقع آب خلیج تشکیل می‌داد؛ آب شور بالای ۱۱ هزار ای‌سی!
نیاز آب آشامدینی خرمشهر، ۹۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است و حدود ۶۰ هزار متر مکعب آن از آب غدیر تأمین می‌شد و ۳۵ هزار متر مکعب کمبود داشتیم که آن هم از آب کارون تأمین می‌شد. برای آبادان هم ۱۵۰ هزار متر مکعب نیاز شهر بود که ۹۰ هزار متر مکعب از آب غدیر و کمبودش هم از آب بهمن‌شیر تأمین می‌شد. با کاهش آب کارون و مد آب خلیج فارس که کاملاً اینجا را پوشاند، شوری آب که به‌اصطلاح ای‌سی می‌گویند به‌طور محسوسی افزایش پیدا کرد. این را هم اضافه کنید که در چند هفته‌ی گذشته، ناگهان خط غدیر یک ما دچار آسیب و ترکیدگی شد و شکست. وقتی آب غدیر از مدار خارج شد، طبیعتاً یا باید ما به‌کلی آب لوله‌ها را قطع می‌کردیم که مردم بی‌آب باشند یا حداقل آب شوری داشته باشند که بتوانند استحمام بکنند و لباسی بشورند و آب آشامیدنی از جای دیگری تأمین بشود.

خب بلافاصله مسئولین مشغول ترمیم خط غدیر شدند و این کار را در کمتر از ۲۴ ساعت انجام دادند. چند ساعتی از وارد مدار شدن این آب نگذشته بود که باز در همان‌جا مجدداً شکستگی اتفاق افتاد. درنتیجه دچار بحران شدیم. در این مدت تمام آب خرمشهر و آبادان را در واقع آب خلیج تشکیل می‌داد؛ آب شور بالای ۱۱ هزار ای‌سی! درحالی‌که آب آشامیدنی ما ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ای‌سی باید باشد.

این سبب شد که به‌هرحال مردم به تکاپو بیفتند و فکر کنند که این شوری آب پایدار است. ولکن این حقیر و مسئولین بین مردم حضور بهم رساندیم و مردم را امیدوار کردیم که بفهمند این کاهش کیفیت آب، موقتی است و مشکل به‌زودی حل می‌شود. اما شبکه‌های بیگانه و نوعاً از قبیل آمدنیوز، صدای آمریکا و رادیو فردا ورود پیدا کردند که شایعه‌ی خودشان را داغ بکنند که این اتفاقی که افتاده با کمال تأسف تقصیر مسئولین نظام مقدس اسلامی است و بنا به حل کردن مشکل شما ندارند و الان هم در لوله‌های شما آب نیست. ولکن الحمدلله الان که من با شما صحبت می‌کنم با تعاملی که از ناحیه‌ی همه‌ی مسئولین در استان اتفاق افتاد و به حول و قوه‌ی الهی، مشکل آب آبادان و خرمشر تقریباً برطرف شده و این آبی که وارد مدار شده است ان‌شاءالله تا چند سال آینده مشکل را برطرف خواهد کرد.
روز جمعه به بعد که مردم به خیابان آمدند و اعتراض کردند و مطالبه کردند، آب بهانه بود! ببینید اصل مطالبه‌ی مردم، مشکلات عدیده‌ای است که وجود دارد. قالب این کسانی که به خیابان آمدند مردم بودند؛ یک طیفی که آمده بودند مطالبات بحق خودشان را می‌خواستند، عمده‌ی مطالبات بحقشان هم مسئله‌ی معیشت جوانان و اشتغال بود.
* آیا این امکان نبود که قبل از وقوع این رخداد، این مشکل پیش‌بینی می‌شد و برای آن چاره‌اندیشی صورت می‌گرفت؟
به‌هرحال در ابتدا با کمال تأسف، قصور یا تقصیر از ناحیه‌ی مسئولین بوده و می‌توانستند مشکل را حل بکنند چون می‌دانستند مشکل چیست؛ از آبی که ما در اختیار داریم و شوری آب که اتفاق افتاده بود خبر داشتند و می‌توانستند جلوگیری و پیشگیری بکنند، اما این اتفاق نیفتاد. ولی می‌خواهم عرض بکنم بعد از این اتفاق، مسئولین در همه‌ی طبقات در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مشکل را الحمدلله حل کردند.

* روایت شما به‌عنوان امام جمعه‌ی خرمشهر از اعتراضات و اغتشاشاتی که اخیراً در این شهر به وجود آمد چیست؟ ماجرا از چه قرار بود؟
من از شما می‌خواهم که در بین مردم حضور بهم برسانید. آنچه می‌خواهم بگویم اعتقاد من است: روز جمعه به بعد که مردم به خیابان آمدند و اعتراض کردند و مطالبه کردند، آب بهانه بود! ببینید اصل مطالبه‌ی مردم، مشکلات عدیده‌ای است که وجود دارد. به تعبیر حضرت آقا اگر مردم در روز ۲۲ بهمن می‌آیند این‌گونه از نظام خودشان حمایت می‌کنند یا در روز قدس این‌گونه خودنمایی می‌کنند یا در این ایام دی‌ماه سال گذشته و سال‌های قبل، مردانه در صحنه می‌آیند، معنایش این نیست که در واقع از عملکرد مسئولین راضی هستند. مردم خرمشهر هم این‌طوری بودند، قالب این کسانی که به خیابان آمدند مردم بودند؛ یک طیفی که آمده بودند مطالبات بحق خودشان را می‌خواستند، عمده‌ی مطالبات بحقشان هم مسئله‌ی معیشت جوانان و اشتغال بود. آب را در رأس همه‌ی مطالبات می‌گفتند و خودشان هم می‌فهمیدند که حل می‌شود اما می‌خواستند صدای اعتراض خودشان را به گوش مسئولین برسانند که آقا ما خرمشهری‌ها مگر چه گناهی کرده‌ایم؟ ما آبادانی‌ها چه گناهی کرده‌ایم؟

من می‌خواهم بگویم که اکثر این جمعیت اراذل و اوباش نبودند و مردم بودند ولی مثل همه‌جا که دشمن از اعتراض‌های مردم سوء استفاده می‌کند، در خرمشهر هم همین اتفاق افتاد. هر کجا که یک اعتراض بحقی اتفاق افتاده، دشمن سوء استفاده کرده است. اینجا هم همین‌طور بود. من در خطبه‌های نماز جمعه عرض کردم، گفتم عزیزان! می‌دانم که مطالباتتان بحق است و باید مطالبه‌گر هم باشید ولی در قالب اعتراض این کار را انجام ندهید. همان روز عرض کردم بنده به‌عنوان امام جمعه‌ی شهر ۱۰ روز به مسئولین مهلت می‌دهم اگر چنانچه در ظرف این ۱۰ روز، آب مردم شیرین نشد، بنده در صف اول اعتراض قرار می‌گیرم. لذا می‌خواهم عرض بکنم این کسانی که آمدند مردم بودند، ولی در کنارش یک عده‌ای آمدند و متأسفانه فضا را به آنچه که دیدید تبدیل کردند.
در استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس، خرمشهر ما به ویرانه تبدیل شد؛ بعد از پایان جنگ، اعتبار و سرمایه‌ی فراوانی آمد ولی با کمال تأسف سوء مدیریت سبب شد که خرمشهر ما ساخته نشود. ۶۰ -۷۰ درصد مشکلات ما به سوء مدیریت ارتباط دارد. اگر تفکر ما انقلابی بشود و عزم عزیزان ما با مدیریت جهادی بشود، تمام مشکلات ما حل خواهد شد.
* رهبر انقلاب در اسفندماه سال ۱۳۷۵ در یک سفر هشت روزه به استان خوزستان رفتند و به شهرهای خرمشهر و آبادان هم سرکشی کردند؛ در آن سفر مصوباتی برای عمران و آبادانی خوزستان در نظر گرفته شد. سرنوشت آن طرح‌ها به کجا رسید؟
بله، رهبر معظم انقلاب به استان ما تشریف آوردند و در جریان آن سفر یکی از طرح‌هایی که تصویب شد این بود که ۵۵۰ هزار هکتار در کل استان خوزستان زیر کشت برود و واقعاً اگر این اتفاق می‌افتاد، ما امروز در استان خوزستان مشکل بیکاری نداشتیم ولی با کمال تأسف در تمام این سال‌ها پس از سفر رهبر انقلاب به خوزستان، فقط ۱۹ هزار هکتار زیر کشت کشاورزی رفته است.

البته الان در جاده‌ی شلمچه و جاده‌ی غرب و شرق کارون، در منطقه‌ی جزیره‌ی مینو و همچنین آبادان و کل استان را نگاه بکنید، من فکر می‌کنم بالغ بر حدود ۷۰ درصد آن طرح حضرت آقا در حال تکمیل و آماده شدن برای بهره‌برداری است. این یکی از طرح‌هایی است که از نظر اقتصادی برای مردم خوزستان مفید است و دیگر طرح‌های اقتصادی هم از سوی نهاد مربوط و زیر نظر رهبری در استان در حال پیگیری است.

* الان در سال ۹۷ قرار داریم و حدود ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد اما همچنان این استان با مشکلات زیرساختی روبه‌رو است؛ اشکال چیست و چرا در زمینه‌ی آبادانی خرمشهر و آبادن موفق نبودیم؟
ببینید، بعد از اینکه زلزله‌ی بم اتفاق افتاد، شما نگاه بکنید، حضرت آقا در چند مرحله در آنجا حضور پیدا کردند و فرمودند از دل این خرابی‌ها باید آبادی بیرون بیاید. شما الان بروید و به بم نگاه بکنید، می‌بینید که آن روز حرف حضرت آقا را گوش کردند و با مدیریت جهادی آن کار را کردند. یا در زلزله‌ی سرپل ذهاب هم همین‌طور است. هر کجا که ما گوش به فرمان حضرت آقا و بالادست بودیم، آنجا موفق عمل کردیم؛ در صنایع دفاعی‌مان، در بحث علمی و مانند این‌ها این موفقیت به دست آمده است.
حرف مردم عزیز ما این است که مسئولین قدردان مردم باشند. ما در ۴۰ سال گذشته، هرگاه کشور در سختی‌ها بوده است، ملاحظه کرده‌ایم که این سختی‌ها کمر مستضعفین را خم کرده ولکن آن‌ها در برابر دشمنان نظام مقدس اسلامی پایدار ایستاده‌اند. پیام من به مسئولین این است که خالصانه بیایند و به مردم خدمت بکنند.
در استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس، خرمشهر ما به ویرانه تبدیل شد؛ یعنی یک شهر تبدیل شد به ویرانه! بعد از پایان جنگ، اعتبار و سرمایه‌ی فراوانی آمد ولی با کمال تأسف سوء مدیریت سبب شد که خرمشهر ما ساخته نشود. امروز هم در استان خوزستان اگرچه برخی بدنه‌ی مسئولان و مدیران الحمدلله همچنان سالم هستند ولی عمده‌اش به‌خاطر همان سوء مدیریت که بوده، این مشکلات را شما الان دارید ملاحظه می‌کنید.

خود آقایان وقتی می‌خواستند بیایند، گفتند که ۲۰-۳۰ درصد مشکلات به تحریم‌ها مربوط می‌شود؛ ۶۰ -۷۰ درصد به سوء مدیریت ارتباط دارد. این را تردید نکنید، باور بکنید مشکل ما داخلی است. اگر تفکر ما انقلابی بشود و عزم و جزم عزیزان ما با مدیریت جهادی بشود، تمام مشکلات ما در داخل حل خواهد شد.

* اگر توصیه و یا نکته‌ای خطاب به مسئولین اجرایی کشور دارید بفرمایید.
اگر مسئولین به چارچوب انقلاب برگردند و مدیریت جهادی اتفاق بیفتد، با تفکر انقلابی تمام مشکلات ما حل خواهد شد. حرف مردم عزیز ما این است که اگر ما به بازار می‌رویم و با گرانی مواجه می‌شویم ولکن حداقل انتظار ما این است که وقتی به ادارات دولتی مراجعه می‌کنیم، به دادگستری‌ها، به اداره‌ی مناطق آزاد، به اداره‌ی نفت و بالغ بر ۱۰۰ اداره‌ای که ما در خرمشهر داریم، مردم می‌گویند انتظار داریم تا این‌ها با روی باز با ما مواجه بشوند. یعنی مسئولین بیایند و قدردان مردم باشند.
ما در این ۴۰ سال گذشته، هرگاه کشور در سختی‌ها بوده است، ملاحظه کردیم که این سختی‌ها کمر مستضعفین را خم کرده ولکن آن‌ها در برابر دشمنان نظام مقدس اسلامی پایدار ایستاده‌اند. پیام من به مسئولین و خواسته‌ی من از آنان این است که خالصانه بیایند و به مردم خدمت بکنند.