شرح وظایف مسئولین استانی مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر

بسم الله الرّحمن الرّحیم
« وَلتَکُن مِنکُم أمَهٌ یَدعُونَ إلَی الخَیرِ وَ یَامُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَأولَئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ» «آل عمران/۱۰۴»

قال الامام علی(علیه السلام) :
«وَماأَعمالٌ البٍرًکٌلٌهاوًالجًهادٌفی سًبیل الله عِندً الأمرِبِالمًعروف والنًهی عًن المٌنکر؛ إلّاکَنَفثَه فی بَحر لُجی»
« وتمام کارهای نیکووجهاد درراه خدا؛برابرامربه معروف و نهی از منکرچون قطره ای بردریای مواج وپهناوراست»«نهج البلاغه،حکمت۳۷۴»

حضرت امام خمینی(ره) :
«امربه معروف و نهی از منکر دو اصلی است در اسلام که همه چیز را می خواهد اصلاح کند»

حضرت امام خامنه ای :
امربه معروف یعنی همه‌ی مومنان در هر نقطه ای از عالم که هستند مؤظفند جامعه را به سمت نیکی،به سمت معروف، به سمت همه ی کار های نیکوحرکت دهند،و نهی از منکر یعنی همه راازبدی ها،از پستی ها،از پلشتی هادوربدارند

مسئول محترم مجمع رهروان امربه معروف ونهی ازمنکر
سلام علیکم
با احترام به استحضار میرساند:
۱-سابقه
الف-با استعانت ازخداوند متعال وتحت توجهات حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه)،مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکربه اهتمام سربازان ولایت به عنوان یک تشکیلات فرهنگی خودجوش وسازمانی مردم نهاددرلبیک گویی به ندای ولی امر مسلمین جهان که فرموده اند : بالاترین معروف حفظ نظام اسلامی است ؛ شکل گرفته و به استناد نامه شماره ی ۸۳/ ۱۰۶۶۶۷ مورخ ۱۶ ِ/۹/ ۱۳۹۲وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران ؛اساسنامه آن به تصویب رسیده و دارای ثبت شماره ی۳۵۵۱۶ مندرج در روزنامه رسمی شماره ۲۰۳۸۹ مورخ ۱۲/۱۲/۹۳وپروانه شماره ی ۱۴۵۷۶۸با مجوز فعالیت در سطح ملی است و با ستاد امر به معروف و نهی ازمنکرطی شماره ی ۱۹۶۵/۳ مورخ ۱/۵/ ۱۳۹۳و با سپاه طی شماره۱۱۱۴۲/ م مورخ ۲/۵/۱۳۹۶ تفاهم نامه ی همکاری امضاء نموده است . حوزه ی نمایندگی ولی فقیه در سپاه طی نامه ی شمار ه ۵۳۵ /۴/۱۰۵/ ن مورخ ۳ /۴/۹۶ مستندات مجمع رامورد تایید قرارداده وکانال ها وسایت این تشکیلات فرهنگی خودجوش مردمی درفضای مجازی را ؛ جهت بهره برداری داخل حوزه ؛به رده های تابعه معرفی کرده است
ب-به استناد اساسنامه ی موجود ،مجمع رهروان امربه معروف ونهی ازمنکر ، دارای مجوز برای تأسیس دفتردر خارج از کشور می باشد .
۲- هدف :
با عنایت به اینکه امر به معروف و نهی از منکر در واقع به نوعی زیر بنای همه ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تٌقام الفَرائض»واینکه همه ی مؤمنان در هر نقطه ای از عالم که هستند؛ موظفندجامعه رابه سمت نیکی؛به سمت معروف وبه سمت همه ی کارهای نیکو حرکت دهندواز بدی ها وازپستی ها وازپلشتی ها دوربدارند وبا نگرش به اینکه بی تفاوتی واحساس عدم مسِولیت هرفرددرجامعه وخدای ناکرده ، دنیا طلبی مسئولین و عمل نکردن به وظیفه ؛ علت اصلی بروز آفت های اساسی و مهم دراندیشه دولت وحکومت اسلامی ازدیدگاه حضرت امام (ره)می باشد ؛ به استناد اصل هشتم قانون اساسی و نپرداختن به مسائل زیرنصاب اهمّیت باهدف همگانی نمودن امربه معروف ونهی ازمنکردرسه حوزه ی”مردم به مردم” ؛ “مردم به دولت” و “دولت به مردم”مجمع رهروان امربه معروف ونهی ازمنکرتشکیل گردیده است.

۱-۲-حوزه ی امر به معروف و نهی ازمنکرمردم به مردم:
طبق منشور مجمع قبل از ورود به این حوزه مواردمرتبط به شرح ذیل به اعضاء آموزش داده می شود

الف)همان طوری که درعملکردشخصی خودبایدتقوای الهی راپیشه کنند ؛درتعاملات اجتماعی ودرمواجهه ی بامردم نیزموظفند مراقب اعمال ورفتار خویش باشند

ب)تعیین نقش یک عضو مجمع در ابتدا نیازمند شناسایی وظایف و مسئولیت های دینی اوست که بتواند با تحصیل آن به ایفای بهینه ی نقش خویش بپردازد

ج)ارائه آموزشهای لازم به اعضاء ؛ توسط اساتیدمجرب به صورت حضوری وتوسط یک موسسه ی آموزشی مردمی به صورت غیرحضوری صورت می گیرد. نحوه ی آموزش داوطلبان از طریق نیازسنجی با دریافت برنامه ی۶ماهه و درصورت نیاز یکساله، ازطریق”کتاب و سی دی”می باشد و آنان را درسطح قابل قبولی از خودشناسی ، پاسخ به شبهات وانجام تکالیف دینی وبرخورد با منکرات وگسترش معروف ها،قرارمی دهد و علاوه بردعوت به عبادت وشناخت توحید ؛ دارای دستورات اخلاقی و خودسازی فردی است ونیزدارای احکام و دستوراتی در حوزه مسائل اجتماعی می باشد ؛ زیرا افراد در جامعه و روابط اجتماعی، وظایف و تکالیفی دارند تا در چارچوب این مقررات به تعامل با دیگران درجامعه بپردازند ؛رعایت این مقررات وظیفه ی آحاد اعضاءمی باشد ؛ اگر این وظایف اجتماعی رعایت نشود ؛خصوصا در جامعه ی فعلی ما ، آن رفتار را نه اینکه به حساب شخصی فرد ؛ بلکه به حساب یک نماینده از قشر حزب الهی تلقی می کنند ؛ همانگونه که امام صادق علیه السلام می فرمایند:«یا مًعشًرالشیعه إنًکم قًدنًسبتٌم الیناکونوا لنا زًینا ولا تکونوا علینا شینا»
«زینت وآبروی ما باشید؛نه باعث شرمندگی ما»
لذا؛بایدالگو و نماینده زیبایی از امت حزب الله بوده ومراقب رفتارمان درجامعه باشیم.همان طورکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:مؤمنان دردوستیشان؛رحمشان؛مهرورزیشان به یکدیگر همانند یک پیکر عمل می کنند ؛هنگامی که عضوی ازآن به درد آیددیگر اعضاء دربی خوابی و تب با او هم ناله اند.

د)بعدازآموزش وکسب مهارت های لازم ؛ابتدا از خود شروع می کنند ؛سپس از محیط خانواده تا سطح جامعه؛آنجایی که لازم باشد(مانند نماز خواندن؛روزه گرفتن؛ خمس دادن و….)بدون احساس وابستگی به مجمع و بدون اینکه از جایی دستور بگیرند به صورت “آتش به اختیار”برابرتکلیف شرعی و سیاسی خود؛امربه معروف و نهی از منکر می نمایندکه این خود از یک طرف مقدمه ای است برای همگانی نمودن فریضه ی بزرگ الهی در جامعه واحیای فرهنگ گفتن و نترسیدن وازسوی دیگر ؛کسب آمادگی برای ورود به مرحله ی بسیار مهم ، امربه معروف ونهی ازمنکر “مردم به دولت”می باشد .

ه)موانع کار:
با کمال تاسف به استحضار می رساند که با وجود توانمندی های فراوان در نظام مقدس جمهوری اسلامی از قبیل داشتن قانون
امربه معروف ونهی ازمنکرمصوب مجلس شورای اسلامی ؛ وجود ائمه ی جمعه ؛ قوه قضائیه ؛ نیروی انتظامی،بسیج ؛صداوسیما ؛ سازمان تبلیغات اسلامی؛حوزه های علمیه ووجود….هنوز زمینه ی اجرایی این فریضه بزرگ الهی رادرجامعه بوجودنیاورده اند وهمین امرباعث شده که اعضای مجمع رهروان امربه معروف و نهی ازمنکر نتوانند به آنچه آموخته اند عمل کنند ؛ زیرا دشمن متوجه ضعف ها وبی همتی های بعضی از مسئولین در این زمینه شده است و آمران به معروف و ناهیان از منکر ، به هر زبانی که صحبت کنندطرف مقابل به دنبال ایجاد درگیری و توهین و گرفتارکردن ایشان و ارجاع به دادگاه و در نهایت پشیمان کردن آنان هستند .به همین دلیل است که برادران وخواهران مابرای درامان ماندن از این هجمه ها علیرغم میل باطنی خویش به شدت تمایل دارندبه صورت گروهی درسطح جامعه اقدام به امربه معروف ونهی ازمنکرنمایند.واین درحالی است که این قبیل اقدامات ،بامشی کلی مجمع (همگانی نمودن امربه معروف ونهی ازمنکر)مغایرت دارد؛لذا؛ درچنین شرایطی مجمع رهروان امر به معروف ونهی ازمنکرناچاربوده که با تحمل سیل اتهامات و تهدیدات فراوان ؛ همت خود را مصروف به حوزه ی امر به معروف و نهی ازمنکر”مردم به دولت”نمایدتاعلاوه براحیای این حوزه ،بامطالبه گری ازمسئولان ،بسترلازم رابرای سایرحوزه ها فراهم نماید :

۲-۲-حوزه ی امربه معروف ونهی ازمنکرمردم به دولت:
درماده ۸قانون حمایت از آمران به معروف وناهیان ازمنکر مصوب ۱۳۹۴مجلس شورای اسلامی چنین آمده است:
مردم ازحق دعوت به خیر؛نصیحت وارشاد درموردعملکرد دولت برخوردارند ودر چارچوب شرع و قوانین می توانند نسبت به مقامات ؛مسئولان؛ مدیران وکارکنان تمامی اجزای حاکمیت وقوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها؛سازمان ها؛ مؤسسات ؛ شرکت های دولتی ؛مؤسسات ونهادهای عمومی غیردولتی ؛نهادهای انقلاب اسلامی ،نیروهای مسلح وکلیه دستگاه هایی که مشمول قوانین ومقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یاتصریح نام است ؛امربه معروف ونهی ازمنکر کنند

باعنایت به موانع موجود ؛درحال حاضر؛پررنگترین ؛کم هزینه ترین ومؤثرترین اقدام ؛ امربه معروف ونهی ازمنکر”مردم به دولت “می باشدکه در این حوزه دو موضوع مهم؛ مورد مطالبه گری قرارگرفته است :

اول- سیره ؛منش؛رفتارواخلاق مسئولین:
با تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی درکشورمان انتظاراتی در افکار جامعه ی مسلمان ایران ایجاد شد؛ آنان توقع داشتند که مسئولین پس ازانقلاب ؛افرادی با تقواوبه دور ازخواسته ومنفعت طلبی های شخصی باشندو ازموقعیت حکومت تنهابرای خدمت به مردم استفاده نمایند؛لذا؛ آنچه در این زمینه مورد مطالبه گری است بیشتر اوامر و نصایح مقام معظم رهبری به مسئولین است که نمونه هایی ازآن بشرح زیربیان می گردد:

….«تلک الدّارالأخره نجعلها للّذین لایریدون علوّا فی الأرض ولافسادا»…… سلطه‌جویی، آفتی است که قدرتمداران عالم را همیشه تهدیدکرده و بسیاری را لغزانده است.ماکه قویترازآنها نیستیم؛ باید مواظب ومراقب باشیم تا نلغزیم. ازامیرالمؤمنین:علیه ‌الصّلاه و السّلام نقل شده است که فرمود : «نزلت هذه الأیه فی اهل العدل و التّواضع من الولاه و اهل القدره من النّاس»؛ این آیه اصلاً برای قدرتمندان، ولات و مسؤولان است؛ از رؤسای سطح بالا گرفته تا مدیریّتهای میانی و تا هرجا که حوزه قدرتی وجود دارد.

آفت کار ما این است که از حوزه اقتدار برای سلطه‌جویی، زورگویی و افزون‌طلبی استفاده کنیم؛ این خطر بزرگی است.

همه مراقب باشندکه به دشمنِ نظام اسلامی به هیچ نحو -چه باهمسویی وچه باهمجهتی وچه باموضعگیری وحرف زدن واقدام کردن – کمک نکنند. یکی از موضوعاتی که منافی با تقوا و پرهیزکاری است، همین موضوع است….

……گناهان مسئولان ،علاوه‌ی برگناهان شخصی آحاد مردم، یک سیاهه‌ای ازگناهان است که مخصوص مسئولان است و یکی از آنهاهمین است:«کوتاهی کردن»؛کاری راکه میتوان انجام دادومی بایدانجام داد،انجام ندادن.ازجمله«دست‌درازی به اموال عمومی» جزوگناهان من وشماست؛یعنی من وشما هستیم که میتوانیم مرتکب این گناه بشویم؛اماآحاد مردم نمیتوانند.تأثیرش هم نسبت به سرقتی که فلان آدم معمولی ممکن است بکند، به‌مراتب بیشترو مضاعف است.
«کُند کردن حرکت عمومی کشوربا ایجاد یأس»، یکی دیگر ازگناهان ماست. مردم رامأیوس کنیم، نیروی محرکه رامأیوس کنیم و افق را درچشم آن کسانی که بایستی با شوق و امید جلو بروند، تیره و تار نشان بدهیم؛ این کُند کردن حرکت مردم است؛ این یک گناه بزرگی است.
یکی ازچیزهایی که حرکت کشور را کُندمیکند ، تفرقه، اختلاف و دست به گریبان شدن است؛ این ایجاد اختلاف یا دامن زدن به اختلاف، جزو گناهان مخصوص طبقه‌ی ماها مجموعه‌ی مسئولان و سیاستمدارها است.

آن چیزهایی که بخشنامه‌ای است،بخشنامه میکنیم؛ آن چیزهایی که دستوری است،به مسؤولان دستور هم میدهیم؛ اما دستور و بخشنامه ،حل کننده همه چیز نیست .به مسؤولان نصیحت هم میکنیم ،اما این هم کافی نیست .این حقایق باید در جامعه به صورت عرف درآید و مطالبات جامعه را تشکیل دهد.

در نظام جمهوری اسلامی، مردم باید از مسؤولانشان مقابله با ظلم و ظالم و مفسد را بخواهند. باید معیارشان برای پذیرش یک حاکم و یک مسؤولِ بالا و والای نظام، این چیزها باشد : مبارزه با ظلم، کنار نیامدن با ظالم ، تسلیم نشدن در مقابل زورگویی، حفظ حرمت انسان و انسانیّت، سعی در احقاق حق در همه قالبها و شکلها و میدانهایش.

پذیرفته نیست که مأمور عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی، مثل بقیه کاسبیها، مسؤولیت خود را یک کاسبی حساب کند. مسؤولیتهای والا در نظام جمهوری اسلامی، کاسبی و سرمایه نیست که انسان برای اداره دنیای خود به دنبال آن برود.

مسؤول نظام جمهوری اسلامی حق ندارد به اعیان و اشراف و پولدارها نگاه کند و زندگی خود را با آنها بسنجد؛ حق ندارد خود را با نظایر و اشباه خود در حکومتهای طاغوتی بسنجد . آری؛ در دستگاه های طاغوتی ، یک وزیر، یک مدیر کل و یک رئیس، از زندگی های آن‌چنانی برخوردارند؛ ما هم امروز بیاییم و خود را با آنها بسنجیم و بگوییم ما هم وزیر و مدیریم ؟! نه؛ در نظام اسلامی این‌گونه نیست. در نظام اسلامی، این مأموریت ، طعمه نیست ؛ یک مسؤولیت و یک خدمت و یک وظیفه بر گردن انسان است.

مبارزه با فساد، یکی ازپایه‌های اصلی حکومت و نظام اسلامی است. این روش امیرالمؤمنین است. امیرالمؤمنین از مردم ملاحظه نکرد؛ حتّی از کسانی که از او توقّع داشتند، ملاحظه نکرد. آن‌جایی که دید فساد وجود دارد، با آن مبارزه کرد.

اگردستگاهی بافاسدومفسدی مقابله کرد ،بازهمان اهرمهای فشاربه حرکت درآیندوجنجال و هیاهو کنند و دست و پای کسانی را که در این راه حرکت میکنند، بلرزانند. البته نباید دست و پای کسی بلرزد. باید قاطع در این راه حرکت کنند؛ خدا هم کمک می کند و مردم هم پشتیبانی میکنند.
هیچ چیزی مردم رابه قدر این خوشحال نمیکند که نظام جمهوری اسلامی در راه احقاق حقِ‌ّ عامه مردم، با زورگوها و مفسدها و زیاده‌خواه‌هاومفتخوارها مقابله کند. مجلس و دولت و قوّه قضایّیه هم وظیفه دارند و باید همه آنها در این جهت حرکت کنند وبه راه بیفتند. امروز خوشبختانه انسان اقداماتی را مشاهده میکند؛ لیکن در گوشه و کنار، کسانی که باید همکاری کنند، گاهی کوتاهی میکنند، که امیدواریم این کوتاهی ادامه پیدا نکند..

دوم- مطالبه گری ازعملکرد مسئولین:
حضرت علی علیه السلام : ” کسی که به وقتِ یاری رهبرش ، در خواب باشد ، زیر لگد دشمنش بیدار می شود” .

مطالبه ی اجرای سیاست های کلی نظام ومسائل مورددغدغه مقام معظم رهبری با انگیزه ی همگانی نمودن امربه معروف ونهی ازمنکرو احیای فرهنگ گفتن ونترسیدن ،احیای مطالبه گری وایجاد وگسترش نظارت عمومی ازطریق پیگیری اسناد بالا دستی و امور راهبردی ذیل:
۱- سیاست های کلی حمل ونقل ومطالبه گری از مسئولین برای رفع کاستی ها وبی توجهی های فراوان در این زمینه.
۲-سیاست ها ی کلی منابع طبیعی وروشنگری واطلاع رسانی به جامعه درمورد عواقب استفاده بی رویه ازاین نعمت بزرگ الهی.
۳-سیاست های کلی معدن ومطالبه گری وروشنگری از عواقب خام فروشی ونارسایی ها ی موجود در این بخش.
۴-سیاست های کلی منابع آب و مطالبه گری از مسئولین برای توجه بیشتر به حفظ منابع وروشنگری ازکوتاهی دراین امر.
۵-سیاست کلی نظام دربخش امنیت اقتصادی ومطالبه از مسئولین برای تأمین امنیت سرمایه مردم .
۶-سیاست های کلی نظام در بخش انرژی ومطالبات اساسی در این بخش به ویژه در مورد خام فروشی ها و .
۷- سند چشم انداز وهشدار به مسئولین در مورد فرصت های از دست رفته وضرورت اقدامات شایسته در مدت باقیمانده.
۸-مطالبه گری در مورد اصل۴۴به ویژه اجرای سیاست های راهبردی وبسیار مهم نظام درباره بند “ج”اصل ۴۴
۹-پیگیری سیاست های کلی نظام در مورد مبارزه با مواد مخدرو مطالبه گری برای رفع نواقص موجود .
۱۰-مطالبه گری در مورد اصلاح نظام اداری .
۱۱- مطالبه گری در مورد اصلاح الگوی مصر ف وروشنگری در موردمصادیق اشرافی گری به ویژه در بین مسئولین.
۱۲- مطالبه گری اجرای سیاست های کلی نظام در بخش های ۹ گانه ی مسکن.
۱۳- مطالبه گری درمورد اجرای سیاست کلی نظام در بخش های ۱۳گانه ی پدافند غیر عامل.
۱۴- روشنگری و مطالبه گری ازتفکر ضد ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساز ماندهی امور ایثارگران .
۱۵-مطالبه گری از بی توجهی در باره ی امنیت فضای تولید وتبادل اطلاعات وارتباطات.
۱۶- پیگیری ومطالبه گری از مسئولانی که در تشویق امر سرمایه گذاری کوتاهی می کنند.
۱۷- مطالبه گری اجرای سیاست های کلی نظام دربخش های ۱۱گانه ی شهر سازی.
۱۸- پیگیری اجرای سیاست های کلی و بسیار مهم اشتغال ، در بر نا مه ششم توسعه.
۱۹-مطالبه گری از کم کاری درحوزه ی تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی .
۲۰- مطالبه گری از کوتاهی اجرای سیاست های کلی نظام درایجاد تحول در آموزش وپرورش.
۲۱- مطالبه گری در مورد اجرای سیاست های کلی نظام در اقتصاد مقاومتی.
۲۲- مطالبه گری از اجرای سیاست های کلی نظام درامر بهداشت ودر مان .
۲۳-مطالبه گری از اجرای سیاست های کلی نظام درامرتکثیر جمعیت و عبور از تفکر تک فرزندی.
۲۴-مطالبه گری در مورد اجرای سیاست کلی نظام در بخش علم وفناوری.
۲۵-مطالبه گری و پیگیری بی چون وچرا از دولت ، برای اجرایی نمودن برنامه ششم توسعه.
۲۶-مطالبه گری و پیگیری اجرای سیاست های کلی نظام درباره ی محیط زیست.
۲۷-مطالبه گری و پیگیری اجرای سیاست های کلی بسیار مهم نظام درباره ی خانواده.
۲۸-مطالبه گری و پیگیری اجرای سیاست های کلی نظام درباره ی موضوع بسیار مهم انتخابات.
۲۹- مطالبه گری در مورد سرنوشت حقوق های نجومی
۳۰-مطالبه گری در موردعدم اجرای ۳۰۶راهکار اجرایی عفاف وحجاب( مجموع وظایف ۲۶ دستگاه دولتی در امر حجاب ،مصوبه سال۱۳۸۴شورای عالی انقلاب فرهنگی )
۳۱-مطالبه گری درموردفتنه۸۸:ادعای ماعلیه فتنه گران اینست که شمابافتنه ۸۸خسارت عظیمی برکشورواردنمودیدو فرصتهای بسیاری راازبین بردیدوبانشان دادن چراغ سبزبه دشمنان موجب شدیدفشارها،تهدیدهاوتحریم هاعلیه جمهوری اسلامی بیشتر شود
۳۲-مطالبه گری ازتحقق شروط رهبری درموردبرجام
۳۳-مطالبه گری ازشورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل تعلل در انجام وظیفه در خصوص اعتلای فرهنگ،سلامت محیط اخلاقی،سلامت محیط خانوادگی و . . . وبویژه سند۲۰۳۰وموارد مشابه.
۳۴-مطالبه گری از شورای عالی فضای مجازی به دلیل تعلل در انجام وظیفه از جمله : پیشگیری از آسیب های فضای مجازی و تبدیل تهدید های آن به فرصت و سایر موارد مشابه ازقبیل: راه اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات
۳۵- مطالبه گری در مورد بهبود وضعیت معیشت اقشار آسیب پذیر
۳۶-مطالبه گری درمورد محقق نشدن انتظارات مردم و رهبری درخصوص هیئت حقیقت یاب مرتبط با شهدای مناو مدیریت اداره حرمین شریفین
۳۷-مطالبه گری از کوتاهی های صورت گرفته در امر آگاه نمودن دانش آموزان ودانشجویان نسبت به جنایات آمریکاوعوامل بیگانه قبل وبعد از پیروزی انقلاب اسلامی درایران و بی توجهی نسبت به بصیرت افزایی ودرج اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی.
۳۸- مطالبه گری ازمسئولین ذی ربط درخصوص انحصاری بودن زبان انگلیسی در نظام آموزشی کشور.
۳۹- مطالبه گری در مورد اجرای قانون مبارزه با قاچا ق کالا وارز مصوب مجلس شورای اسلامی.
۴۰- مطالبه گری در مورد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست جمهوری.
۴۱- مطالبه گری در موردملزم نمودن مسئولین به رعایت اصل اساسی صدای واحد قوی درمسائل مهم بین الملل.
۴۲-مطالبه گری ازاقدامات صورت گرفته درمورد جذابیتهای شخصیت وشعارهاواصول امام خمینی(ره)بنیان گذارجمهوری اسلامی ایران.
۴۳-مطالبه گری ازغفلت نکردن از قدرت بسیج کنندگی انقلاب و جبران عقب ماندگی های عدالت اجتماعی و برخی از مبانی اصول اسلامی
۴۴-مطالبه گری در مورد جلوگیری از نفوذدشمن دردستگاه های حاکمیتی و تصمیم ساز – ما با پدیده ی نفوذ در کشورمواجه هستیم نفوذ سیاسی ، نفوذ فرهنگی ، نفوذ مالی ، نفوذ اجتماعی ، نفوذ اقتصادی اینهاست که فساد را در کشور عادی سازی می کند بحث یک نفر،ده نفر،صدنفرو هزار نفرنیست، بعنوان مثال : اگرفقط همین تعداد اشتباه می کردند و فساد اقتصادی داشتند با آنها برخوردمی گردید ومسئله تمام می شد.مشکل تفکری است که درحال شکل گیری است.یکی چندین برابر بقیه حقوق می گیرد؛ وقتی اعتراض می کنیم می گوید این حق من است .این تفکر خطرناک است ،انحراف از ارزشها، خطری جدی وتهدید ی بزرگ برای نظام اسلامی ا ست.
۴۵-حمایت مردمی از صدا وسیما ی جمهوری اسلامی ایران ،به منظورتقویت روحیه مطالبه گری ونظارت عمومی
۴۶-حمایت مردمی ازنیروی انتظامی به منظورارتقاءروحیه ی کارکنان وفرماندهان ناجادربرخوردبا ناهنجاری های اجتماعی و تامین امنیت اخلاقی
۴۷-حمایت مردمی از سران سه قوه نظام، برای ارتقاءروحیه انقلابی گری درمواجه با ناملایمات وغلبه برمشکلات وحفظ ارزش های اسلامی ودستاوردهای انقلاب
۴۸-حمایت مردمی ازائمه محترم جمعه وجماعت ،ونمایندگان محترم ولی فقیه ومدیران ارزشی و. . . . در استانها
۴۹- مطالبه گری از مجلس و دولت بمنظوحفظ ارزش ها از جمله : حفظ استقلال مجلس و پرهیز از دولتی شدن آن ونهادینه نمودن امر نظارت برعملکرد دولت هاوروشنگری و جلب اعتمادعمومی
۵۰-مطالبه گری ازصدا وسیما ی جمهوری اسلامی ایران برای حضوربه موقع درصحنه ودفاع از ارزشهای دینی وتقویت وارتقای ماندگاری نظام با سلامت فکری وروحیه ی جهادی.
۵۱-پیگیری تفکرایجادیک شبکه گسترده ومتحدازنیروهای مردمی-ولایتمداروانقلابی برای حفظ نظام وتقویت انقلاب اسلامی وارزشهای حاکم برآن.
۵۲ – پیگیری اجرای قانون حما یت ازآمران به معروف وناهیان ازمنکرمصوب سا ل ۱۳۹۴مجلس شورای اسلامی که درحوزه ی امربه معروف ونهی ازمنکردولت به مردم به صورت مشروح به آن پرداخته می شود.

۳-۲-حوزه ی امربه معروف ونهی ازمنکردولت به مردم:
ازمهم‌ترین وظایف مسئولین درقبال مردم،اهتمام جدی به امورفرهنگیِ جامعه وآموزش مسائل دینی به جوانان وعموم مسلمانان می‌باشد تا زمینه‌ی رشد فکری و اخلاقی در میان مردم هر چه بیشتر فراهم گردد.
مولای موتقیان حضرت علی علیه السلام درخطبه ۳۴ نهج البلاغه ،درخطاب به مردم شام، یکی از وظایف حاکم اسلامی را همین موضوع بیان کرده اند و می‌فرمایند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ … تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا»
«اى مردم، مرا بر شما و شما را بر من حقّى واجب شده است. حق شما بر من، آن است که … شما را آموزش دهم تا بى‌سواد و نادان نباشید، و شما را تربیت کنم تا راه و رسم زندگى را بدانید….».

مصداق بارزاین حوزه؛قانون حمایت ازآمران به معروف وناهیان ازمنکرمی باشداین قانون مشتمل بر۲۴ماده و۱۹ تبصره درجلسه ی علنی روزیک شنبه مورخ ۲۳/۱/۱۳۹۴مجلس شورای اسلامی تصویب شدودرتاریخ ۲/۲/۱۳۹۴به تاییدشورای نگهبان رسیدودولتمردان رانسبت به زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحادمردم ودستگاه های اداری ورسانه های عمومی درایجادشرایط اقامه فریضه ی امربه معروف ونهی ازمنکروبالابردن سطح آگاهی های عمومی دراین خصوص راازطریق آموزش واطلاع رسانی؛حمایت های قضایی ازآمرین به معروف وناهیان ازمنکر ملزم نموده ؛که موادی از آن را به شرح ذیل به استحضارمی رساند:

الف-ماده ی ۱۰:
وزارت آموزش وپرورش ؛وزارت علوم ؛تحقیقات وفناوری ؛سازمان صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛سازمان تبلیغات اسلامی؛سازمان بسیج مستضعفین؛شهرداری ها وسایر نهادها و دستگاه های فرهنگی مکلفند شرایط اقامه امربه معروف ونهی ازمنکروبالابردن سطح آگاهی های عمومی دراین خصوص را ازطریق آموزش واطلاع رسانی فراهم کنند.

ب-ماده ۱۷:
سازمان بسیج مستضعفین موظف است بابکارگیری آحاد بسیجیان درچارچوب قوانین نسبت به فرهنگ سازی واجرای امربه معروف ونهی ازمنکردرمرتبه زبانی اقدام کند.

ج-ماده۱۱:
قوه قضاییه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون شعب ویژه ای را اختصاص دهد.

د-ماده۱۲:
وزارت امور خارجه ؛سازمان میراث فرهنگی؛صنایع دستی وگردشگری؛سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی وسایر دستگاه های ذی ربط موظفند اتباع خارجی را قبل وحین ورود به کشور نسبت به قوانین ومقررات ورعایت شؤون اسلامی آگاه کنند.

ه-ماده۱۶:
ستادامربه معروف ونهی ازمنکر عهده دار وظایف زیر است:
۱-تعیین سیاستها وخط مشی های اساسی در زمینه ترویج واجرای امربه معروف ونهی ازمنکر وپیشنهاد آن به مبادی ذیربط
۲-تبادل اطلاعات ونظرات برای شکل گیری سیاست های مربوط به امربه معروف ونهی ازمنکر
۳-آسیب شناسی وریشه یابی علل ترک معروف وارتکاب منکر
۴-تعیین الگوهای رفتاری
۵-زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحاد مردم ودستگاه های اداری ورسانه های عمومی در امورمربوط به فریضه امربه معروف ونهی ازمنکر
۶-رصد اقدامات انجام شده دراجرای این قانون وانعکاس آن به مراجع ذی ربط
۷-تدوین راهبرد های آموزشی برای سطوح مختلف جامعه
۸-آموزش وپژوهش وتحقیق در زمینه امربه معروف ونهی ازمنکر وترویج گسترش فرهنگ آن
۹-شناسایی ظرفیت ها وکمک به تشکیل جمعیت ها وتشکلهای مردمی فعال
۱۰-حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف وناهیان ازمنکر
۱۱-پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تکالیف ستاد در خصوص راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف وحجاب
۱۲-ارائه گزارش سالانه به مقام معظم رهبری وقوای سه گانه ومردم

و-ماده ۱۹:
اعضای ستاد امربه معروف ونهی ازمنکربه شرح زیر است:
۱-یکی ازائمه ی جمعه موقت شهرتهران به انتخاب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عنوان رئیس ستاد
۲-وزیر کشور
۳-وزیراطلاعات
۴-وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی
۵-وزیرآموزش وپرورش
۶-وزیر علوم ؛تحقیقات وفناوری
۷-وزیر صنعت ؛معدن وتجارت
۸-دونفرازنمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی وانتخاب مجلس به عنوان ناظر
۹-نماینده تام الاختیار قوه قضاییه
۱۰-رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
۱۱-رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
۱۲-فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۳رئیس سازمان بسیج
۱۴-دبیرستادائمه جمعه
۱۵-دونفرمجتهدبه انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه
۱۶-یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه
۱۷-دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد
ظ-ماده۲۰:
ستاد های استانی وشهرستانی وظایف محوله در چارچوب این قانون را زیر نظرستاد انجام می دهند.اعضای ستاد استان عبارت است از:
۱-امام جمعه مرکزاستان به عنوان رئیس ستاد
۲-استاندار
۳-مدیرکل اطلاعات استان
۴-مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی
۵-مدیرکل آموزش وپرورش
۶-رئیس یکی از دانشگاه های استان باانتخاب رئیس ستاد
۷-رئیس سازمان صنعت ؛معدن وتجارت استان
۸-دونفرازنمایندگان مردم استان درمجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نماینده گان استان به عنوان ناظر
۹-دادستان مرکزاستان
۱۰-مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان
۱۱-رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ایران
۱۲-مدیرکل صداوسیمای استان
۱۳-فرمانده ناجا دراستان
۱۴-فرمانده ارشدسپاه دراستان
۱۵-دبیر ستاد ائمه جمعه استان
۱۶-یک نفر ازمدیران مدارس علمیه استان به انتخاب شورای حوزه های علمیه
۱۷-مدیرمدارس علمیه خواهران دراستان
۱۸-دبیرستاد به انتخاب رئیس ستاد
اعضای ستاد شهرستان عبارتنداز:
۱-امام جمعه شهرستان به عنوان رئیس ستاد شهرستان
۲-فرماندار
۳-رئیس اداره اطلاعات شهرستان
۴-مدیرآموزش وپرورش شهرستان
۵-رئیس یکی از دانشگاه های شهرستان به انتخاب رئیس ستاد شهرستان درصورت وجود
۶-مدیر اداره صنعت؛معدن وتجارت شهرستان
۷-رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان
۸-نماینده یانمایندگان شهرستان درمجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر
۹-دادستان شهرستان
۱۰-رئیس واحد خبر در شهرستان
۱۱-رئیس اداره تبلیغات اسلامی
۱۲-فرمانده انتظامی شهرستان
۱۳-فرمانده سپاه
۱۴-یک نفرازمدیران مدارس علمیه شهرستان به انتخاب ستاد شهرستان در صورت وجود
۱۵-مدیریکی از مدارس علمیه خواهران شهرستان به انتخاب رئیس ستادشهرستان درصورت وجود
۱۶-دبیرستاد به انتخاب رئیس ستاد
نکته :
به دلیل بی انگیزه بودن برخی مسئولین و تعلل وکوتاهی بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امر نظارت بر قانون؛ بعضا این ستادها یاشکل نگرفته یا در حال تعطیل شدن است.یا اینکه اعضای این ستاد ها حرف شنوی لازم را از رؤسای ستاد(ائمه جمعه) ندارند به عنوان مثال : ائمه ی محترم جمعه مشهد و اصفهان به صورت رسمی در خطبه های نمازجمعه اعلام کردند:ای مردم : ما برابر قانون رئیس امر به معروف و نهی ازمنکر استان هستیم ؛لیکن مسئولین ازما حرف شنوی ندارند؛ خودتان واردمیدان شوید!!!.

درجایی که مسئولین کم کاری میکنند ؛ یا آنجایی که اقدام شایسته ای ارائه می دهند ؛ منکرها و معروف های حوزه ی امر به معروف ونهی ازمنکر “دولت به مردم ” نمایان می گردد و مثال فوق الذکراز مصادیق کم کاریها می باشد؛ که: مجمع رهروان امر به معروف ونهی ازمنکرمصمم است با نصب العین قراردادن اوامر مقام معظم رهبری و با پیگیری قانون فوق وبامطالبه گری ازمسئولین جهت راه اندازی ستاد های امربه معروف ونهی از منکر(درسراسرکشور)وبا پرهیز از اقدامات حاشیه ای وکم اهمیت ، به مسائل ریشه ای واساسی انقلاب بپردازدو برای رسیدن به اهداف فوق الذکر، تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این قانون معطوف دارد.

۳-تجزیه وتحلیل:
الف-امروزجبهه ی بزرگی ازدشمنان خبیث درمقابل نظام اسلامی قراردارندکه هدف همه آنهانابودی یاازدرون تهی کردن
جمهوری اسلامی است. ؛ لذا، درچنین شرایطی ، بالاترین معروف حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن مراقبت ازنعمت‌های الهی مانند:«نعمت ولایت ورهبری» ،« نعمت جمهوری اسلامی»، «نعمت علماءودانشمندان متعهددینی»،«نعمت قوه‌ی قضائیه وتوانایی‌های آن» ؛ «نعمت نیروهای مسلح و اقتدارآن» ؛ «نعمت جوانان »و «نعمت همراهی و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام وانقلاب اسلامی»، از جمله نعمت‌های بزرگ پروردگارهستند وهمه بایدمراقبت کنندکه این نعمت‌ها تضییع نشودوازآن‌ها استفاده‌ی حداکثری برای رسیدن به جامعه اسلامی(جامعه الگو)بعمل آید؛ لذا،این مهم به دست مدیران لایق ، متدین، انقلابی ،پرتحرک وکار آمدوهمچنین با ارتقای حضور سازمان یافته ترمردم به ویژه جوانان عزیزحاصل می شود ودراین راستا،آحاد مردم می بایستی به مسئولیت شرعی،انقلابی، سیاسی و واجب حتمی خود یعنی امربه معروف ونهی ازمنکرعمل نمایند و با تیزهوشی رفتار مسئولان ،دولتمردان ، برگزیدگان وکسانی راکه درجامعه اثرگذارهستند زیر نظر داشته باشند، زیرا در نظام اسلامی باید احکام و سبک زندگی اسلامی پیاده شود و فرهنگ جامعه درهمه ی ابعاد، منطبق برآموزه های قرآنی باشد.

ب-رونداجرای فریضه ی امربه معروف ونهی ازمنکردرکشوربدلیل پرداختن برخی از دست اندرکاران به مسائل زیرنصاب اهمیت واقدامات روبنایی باعث ایجاد جو امربه معروف هراسی درجامعه وسرخوردگی نیروهای حزب الهی گردیده است. ؛لذا،براین اساس جمعی از سربازان ولایت بانگرش به برطرف کردن موانع ذیل اقدام به تشکیل مجمع رهروان امربه معروف ونهی از منکرنموده اند:
پرداختن به فروع ( و توجه بیش از حد به امورکم اهمیت) – کم اعتنایی به عدالت- نفوذ افکار و اندیشه های انحرافی -رخنه و نفوذ فرصت طلبان در دستگاه های تصمیم ساز- پیروی ازتمایلات نفسانی و گرایش به زندگی اشرافی- بر مسند رسیدن راحت طلبان-ایجاد تفرقه و اختلاف- فراموش شدن هدف- دور شدن از ولایت فقیه- تضعیف ارزش ها و نهادهای انقلابی- نفوذدردستگاه های اجرایی-شبیخون وتهاجم فرهنگی-بحران های سیاسی- نفوذ اندیشه هاى بیگانه-تغییر جهت دادن اندیشه ها-تجددگرایى افراطى-جدایى حوزه ودانشگاه- بوروکراسى مفرط وفساد ادارى و اجتماعى دراین خصوص
حضرت على(علیه السلام) مى فرمایند: همانا فلسفه نابودى رژیم هاى پیشین این بود که حق مردم را ندادند تا آن را به رشوت خریدند، و راه باطلشان بردند و آنان پیرو آن گشتند.- دنیاطلبى و اشتغال به زینت هاى دنیوى بالأخص بین اقشار انقلابى-حاکم شدن روحیه ریا و تملق به جاى اخلاص و ایثار و دگرگونى مجدد ارزش هاى جامعه و فرآیند تبدیل ثروت به ارزش و نابرابرى اجتماعى-اشاعه فحشا وفساد و ارتشا-تأثیرپذیرى از جنگ روانى و تهاجم فرهنگى و تبلیغاتى دشمن ورجعت تدریجى به ارزش هاى فرهنگى رژیم پیشین- بحران هویت اجتماعى بالأخص بین نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم انقلاب وگرایش به الگوهاى غرب-فرارمغزها-تباه نمودن اصول اساسى، فریب کارى،مقدم داشتن فرومایگان ومؤخر داشتن فرزانگان-ناتمام گذاشتن آرمانهاى نهضت- ابهام طرح هاى آینده- تفرقه و درگیرشدن در گرداب اختلافات داخلى و استفاده نکردن از نیروهاى بالقوه مردم- شفاف نبودن مواضع گروهها، افراد و جناحها در سطح جامعه- بى تفاوتى مردم نسبت به سرنوشت کشور و اصالت یافتن منافع شخصى و غیرسیاسى شدن دانشگاهها- ایجاد تردید در آرمان هاى انقلاب وبه فراموشى سپردن یاتضعیف شعار استقلال و آزادى- در خطر قرارگرفتن امنیت مظلومین- جدى نگرفتن تخصص در امر حکومت و سیاست- تبذیر و هزینه هاى زیان بار اقتصادى- وابستگى اقتصادى به قدرت هاى بیگانه- عدم وجود فرهنگ کار و انضباط اجتماعى و گرایش به احتکار، دلالى، گران فروشى، قاچاق و سایر شغل هاى کاذب- رانت گرایى- افزایش فاصله طبقاتى، پیدایش ثروت هاى بادآورده و بى توجهى به مستضعفان و عنایت به ثروتمند.

ج- کلیه ی اقدامات مذکور؛باانگیزه ارتقاءسطح ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشدکه امیداست مجمع رهروان مربه معروف ونهی ازمنکردر این آزمون بزرگ الهی موفق گردد.

د-مجمع معتقداست که ارزشمندترین معروف برای مسئولین، اطاعت از رهبری وخدمت به مردم در چارچوب قانون و با حقوق متعارف و پرهیز از اشرافی گری و قدرت طلبی و مقابله با فساد اداری است.وپسندیده ترین معروف برای مردم حمایت از رهبری ونظارت برعملکرد و امرو نهی مسئولین و پاسداری ازارزشهای اسلامی می باشدکه مؤثرترین راه رسیدن به موارد فوق الذکررا اجرای قانون امربه معروف ونهی ازمنکرمصوب مجلس شورای اسلامی می داند

۴-نتیجه گیری:
حضرت علی علیه السلام :کسی که به وقت یاری”رهبرش”درخواب باشد، زیرلگد دشمنش بیدارمی شود.
بی تردید در جامعه ای که بستر اجرای فریضه ی امربه معروف ونهی ازمنکرفراهم گرددومردم به وظیفه ی خویش عمل نمایندمشمول این سخن امیرالمومنین علیه السلام نخواهندشد

۵-پیشنهاد:
مجمع رهروان امر به معروف و نهی ازمنکر ؛بایستی بانصب العین قراردادن اوامرمقام معظم رهبری که فرموده اند:
“معنای مهم امر به معروف ونهی ازمنکررا نباید به مسائل زیرنصاب اهمیت منحصرکردو معروفی بالاتراز ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم”
لذا؛باپرهیزازاقدامات حاشیه ای وکم اهمیت ،به مسائل ریشه ای ازجمله : اعتلای فرهنگ ، سلامت محیط اخلاقی ، سلامت محیط خانوادگی ، تکثیر نسل تربیت نسل جوان آماده برای اعتلای کشور ، رونق دادن به اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی ، گسترش علم و فناوری ، استقرارعدالت قضایی و عدالت اقتصادی ، مجاهدت برای اقتدار ملت ایران و ، ورای آن و فراتر از آن ، اقتدار امت اسلامی و تلاش و مجاهدت برای وحدت اسلامی،وتحقق سیاستهای کلی نظام به عنوان عوامل تاثیرگذار در حفظ و ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته و مبارزه با ابتذال اخلاقی ، تضعیف نظام اسلامی ، تضعیف فرهنگ اسلامی، تضعیف اقتصاد جامعه ، تضعیف علم وفناوری و مبارزه با سایرمواردی که به طریقی کمک به دشمنان اسلام محسوب میگردد رادر دستورکارخودقراردهد.

.

ومن الله التوفیق وعلیه التکلان
هیئت مدیره مجمع رهروان امر به معروف ونهی ازمنکر
پاسدار انقلاب اسلامی دکتر مصطفی ایزدی