سعیدی‌کیا: ساخت ساختمان جدید پلاسکو از دهه فجر آغاز می‌شود/رضازاده: تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای کسبه پلاسکو انجام نشده است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پلاسکو در سالی که گذشت و آینده پیش رو، موضوع گفتگوی ویژه خبری بود.

محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در ابتدای برنامه با اشاره به مشکلات کسبه پلاسکو اظهار کرد:پس از حادثه پلاسکو مجتمع نور به عنوان جایگزین برای کسبه معرفی شد و حدود ١٧٠ نفر از ۶٠٠ کسبه پلاسکو در آنجا مستقر شدند که اجاره هفت ماه از کسبه را بنیاد به صاحبان سرقفلی این مجتمع پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: قسمت شمالی ساختمان پلاسکو باید تخریب شود چراکه به لحاظ فنی و استحکام شرایط مطلوبی ندارد. در این زمینه مشاوران فنی نیز اتفاق نظر دارند زیرا این بخش از ساختمان که طبق آیین نامه‌های دهه ٣٠ ساخته شده به دستور دادستانی پلمپ شده است.

سعیدی کیا ادامه داد: ساختمان قبلی پلاسکو چهارده طبقه بود که به لحاظ مقررات شهرسازی پارکینگ نداشت اما الان به این جمع بندی رسیده شده است که ساختمان جدید در هشت طبقه روی زمین و پنج طبقه در زیر زمین به عنوان پارکینگ ساخته شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه زمینی حدود ۱۰ هزار متر برای ساختمان جدید در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: زمین پارکینگ مجاور و ساختمان شمالی به زمین ساختمان قبلی پلاسکو اضافه خواهد شد.

در ادامه حسین رضازاده عضو هیئت مدیره ساختمان پلاسکو بیان کرد: تاکنون هیچ اقدام مثبت و محسوسی در قبال کسبه پلاسکو انجام نگرفته و کسبه خواهان اعاده وضع قبلی پیش از حادثه هستند.

وی افزود: بلاتکلیفی مهم‌ترین آفت کسبه است و آن‌ها خواهان تعیین و تکلیف قطعی هستند.

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه اظهار کرد: اولین گام برای ساخت پلاسکو ایجاد یک اتاق فکر از معماران مجرب بود تا طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند که حدود پانصد طرح معرفی شد و از میان آن‌ها ١٠ طرح انتخاب شد که بنیاد به سه تا از آن‌ها جایزه داد.

وی ادامه داد:وجود موانع قضایی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای ادامه مسیر بود که یکی از آن‌ها مربوط به زمین پارکینگ مجاور بود که با تلاش بنیاد خریداری شد.

معاون شهرداری تهران افزود:بدون برداشتن ساختمان شمالی امکان ساخت بنای جدید وجود ندارد زیرا زمین آن بخش هم باید به مساحت کلی اضافه شود و کل زمین به ساختمان جدید تبدیل شود. از نظر فنی ساختمان بخش شمالی استحکام لازم را ندارد و باید به طور کامل تخریب شود.

در ادامه برنامه سعیدی کیا اشاره کرد: یکی از مشکلات ساختمان شمالی نداشتن پارکینگ است در حالی که برای ساخت بنای جدید حدود هزار پارکینگ مد نظر قرار گرفته است و از ساختمان‌های مجاور مانند پارکینگ پروانه هم استفاده خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود:در قبال وام‌های وعده داده شد بنیاد مسئولیتی را بر عهده نداشته است و این مار بر عهده دولت و بانک‌ها بوده است اما بر اساس رایزنی‌ها با دولت قرار شده اجاره کسبه تا شب عید پرداخت شود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی کسبه که مهم‌ترین دغدغه آن‌هاست، گفت: کار ساخت پلاسکو جدید از دهه فجر آغاز خواهد شد.

سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: در باره ساختمان پلاسکو پیش از حادثه، اخطاریه‌ای به بنیاد مستضعفان داده نشده بود و در این خصوص سندی وجود ندارد، در مرداد ماه سال ۹۵ در ساختمان پلاسکو مانور آتش نشانان برگزار شده بود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ساختمان جدید پلاسکو از نظر ارتفاع و سطح با ساختمان قبلی تفاوت دارد، گفت: هر واحدی که از بین رفته در دی ماه سال ۹۵ ارزشی داشته است که البته ارزش آن مشخص است و تا زمان ساخته شدن هر ارزش دیگری که به واحد آن‌ها اضافه شده باشد، پرداخت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پرداخت مالیات توسط بنیاد ادامه داد: در یازده سال گذشته بنیاد مستضعفان بیش از ۴ هزار میلیارد مالیات پرداخت کرده است و همه شرکت‌ها و واحد‌های اقتصادی نیز مالیات خود را پرداخت کرده اند.

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه ۲ تا ۲ سال و نیم زمان برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو نیاز است، خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی را که در شهر تهران در معرض خطر هستند ظرف دو ماه گذشته به دقت بررسی و به همه آن‌ها نامه نوشته و خطر را اعلام کرده‌ایم که باید رفع خطر کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: اگر رفع خطر صورت نگیرد بر حسب قانون، شهرداری وارد قضیه خواهد شد و مشکل را برطرف می‌کند و مبالغ هزینه شده را از مالک اخذ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در دو ماه گذشته همه گودها‌ی تهران مورد بازنگری قرار گرفته است به طوری که از لحاظ سن و مقدار اندازه گیری شده و جدول‌هایی مناسب برای ارزیابی میزان استقامت آن‌ها تهیه شده است.

حجت با اشاره به اینکه اقدامات حفاظتی گود فرهنگ کنار کتابخانه ملی از دو ماه پیش شروع شده است، افزود: در مورد گودکنار برج میلاد نیز باید اذعان داشت که در گوشه جنوب غربی مشکل جابجایی بر اساس مطالعات وجود دارد که تصمیم گرفتیم تا استحکام بخشی صورت گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه واقعه پلاسکو در بنای جدید انعکاس داده خواهد شد تا سمبلی مناسب برای یادمان شهدا وجود داشته باشد، گفت: تمام نقشه‌هایی که به شهرداری می‌آید از نقطه نظر آیین نامه زلزله مورد دقت و بررسی قرار می‌گیرد لذا از این به بعد ساختمان‌های ما ایمن خواهند بود، در خصوص مدارس وزارت آموزش و پرورش و درباره بیمارستان‌ها نیز وزارت بهداشت باید به تحکیم و نوسازی بپردازد.

خلیل الله کاظمی معاون خدمات و محیط زیست شهردار مشهد در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۳۰۰ تا ۳۵۰ ساختمان ناایمن در مشهد وجود دارد، اظهار داشت: شناسنامه ایمنی برای بیش از ۲۰۰ مورد از ساختمان‌ها تهیه شده است، تاکنون ۷۰ تا ۸۰ باب از ساختمان‌های ناایمن اقدام به ایمن سازی کرده اند.

محمد عزتی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تبریز تصریح کرد: ۲۰ مورد ساختمان مشابه پلاسکو در مرکز شهر تبریز وجود دارد و دو سه مورد ساختمان ۱۰ طبقه ناایمن است.

وی افزود: ۶ ماه قبل از حادثه پلاسکو دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تبریز کمیته ایمنی را در این شهر برگزار کرد تا به آسیب شناسی ساختمان‌های در معرض خطر بپردازند.