اعتراف میکنم در بخش حمل و نقل ریلی موفق نبودهام / زندگی مدرن در تهران با بحران مواجه شده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی ( Tod) امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
بر اساس این گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با عرض تسلیت به شهدای نفتکش سانچی و حادثه پلاسکو در سال گذشته، اظهار کرد: زندگی مدرن امروز در ایران با بحران روبهرو شده و ما میتوانیم در قالب حملونقل ریلی این بحران را برطرف کنیم.
وی در ادامه افزود: زندگی مدرن در حوزههای فرهنگی، سیاسی با بحران مواجه شده و ما نیاز به بازاندیشی بنیادی و سیاستگذاریهای جدید داریم.
آخوندی با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: حادثه پلاسکو نشان داد، ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود و همواره معماران و شهرسازان به آن مراجعه و گزارشهای مختلفی ارائه میکردند، بیش از ۵۰ سال دوام نیاورد و فرو ریخت و این خود یک نشانهای است که ما در دوران مدرن با بحران جدی مواجه هستیم.
وی تأکید کرد: مشکل بحران زندگی مدرن تنها در ایران نیست، بلکه ما در عراق، سوریه، افغانستان با این بحران مواجه هستیم و زندگی مدرن منجر به یک خشونت شدید در کشور شده است.
آخوندی با بیان اینکه در حوزه شهری با دو بحران مواجه هستیم، گفت: یک بحران به آن معناست که هزاران میلیارد تومان در کلانشهر تهران و هزاران میلیارد تومان نیز در طرحهای زیربنایی و اجرایی هزینه شده، اما ما در نهایت با آلودگی زیست محیطی آب و خاک مواجه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حرکت و جابهجایی از حومه شهرها به کلانشهرها هم اکنون با معضل جدی روبهرو شده است افزود: این جابهجایی و حرکت، انسانها را عصبی کرده و ما در تمامی شهرها شاهد هستیم که ترافیک چگونه باعث ایجاد خشونت در بین مردم شده است.
وی با اشاره به اینکه ابعاد این موضوع کاملا شناسایی و شناخته شده است، گفت: اصلیترین و پیچیدهترین کار هم اکنون در ایران اعمال سیاست همراه با تغییر نگرش است.
آخوندی اظهار کرد: اعمال سیاستهایی که همراه با تغییر نگرش بنیادی است یکی از سختترین و پیچیدهترین کارهای ممکن در ایران به شمار میرود به طوری که تغییر جهت امکانپذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی، گفت: بسیاری از کارشناسان در جهت اثبات هر نوع تغییر نگرشی با خطا و اشتباه روبهرو میشوند که این موضوع در نهایت منجر به شکست آنها خواهد شد.
وی تصریح کرد: از زمانی که بحث جابهجایی خط ریلی حومهای کرج به ورامین مطرح شده، باید علاوه بر بحث توسعه جادهها نیم نگاهی نیز به توسعه بخش ریلی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روزی که به وزارتخانه آمدم بحث جابهجایی بین حومه و تهران از کرج و ورامین و بقیه مکانهای پیرامونی تهران مطرح شده بود، همیشه نیز بر این موضوع تأکید داشتم که در کنار بحثهای توسعه جادهای نیمنگاهی به ریل نیز داشته باشیم، باید اعتراف کنم که در اجرای این اندیشه در هیچ سطحی موفق نشدم.
هیچ چارهای جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نداریم.
وی همچنین در ادامه سخنرانی به بازدید امروز خود از اتوبان همت اشاره کرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برابر بودجه آزادراه برای ۲ خط ریلی جدید در مسیر کرج- تهران بودجهای اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هماکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تا کنون فراهم نشد
وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که اگر بودجه مورد نیاز جهت دو خطه کردن قطار تهران به کرج تأمین میشد، میتوانستیم هم اکنون یک شبکه یکپارچه ریلی داشته باشیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۹۲ هزار خودرو از سمت کرج به سمت تهران در حال حرکت هستند که اگر این میزان رفت و آمد از طریق ریل صورت میگرفت شاهد کاهش ترافیک در شهر تهران بودیم.
* تغییر نگرش در ایران تنها چاره کار برای زندگی است
آخوندی، تصریح کرد: در این مدت بیش از ۱۰ مرتبه مقامات ارشد از آزادراه در حال احداث همت – کرج بازدید کردهاند، اما تا حالا یکبار هم نتوانستهایم راجع به قطار حومهای تهران ـ کرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تغییر نگرش در ایران بسیار سختتر از تصور ما است و این موضوع تبدیل به یک کار پیچیده در کشور شده است.
وی اذعان داشت: آنقدر که تقاضا به وزارت راه و شهرسازی برای ۶ بانده کردن آزادراه تهران ـ قم شده است، حتی یکبار هم برای چهار خطه کردن راهآهن تهران ـ قم درخواستی ارائه نشده است؛ حتی نمایندگان قم در مجلس هم چنین درخواستی نداشتهاند.
آخوندی تأکید کرد: اگر نگاهی به لایحه سالانه بودجه که دولت به مجلس میدهد و خروجی که از مجلس بیرون میآید، نگاه کنیم، میبینیم که انعکاس این بودجه در دولت تقریبا هیچ است و این موضوع را تأکید میکنم که در ایران راه بسیار طولانی را در پیش داریم و باید تلاش جدی کنیم.
وی گفت: اگر در دولت از سطح مدیران کل تا وزرا و در مجلس از نمایندگان درباره حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریلپایه نظرسنجی کنیم، میبینیم که حتی در حد پنج درصد هم همراهی با ما وجود ندارد، اما ما هزار بار آن را تکرار میکنیم تا این اتفاق رخ دهد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در آغاز یک تحول جدی هستیم، سیاستگذاری یعنی هزینه ـ منفعت؛ نمیتوان گفت همزمان بهسرعت صدها هزار میلیارد تومان در توسعه جادهای سرمایهگذاری کنیم و همزمان هم شعار شهرسازی ریلپایه بدهیم.
کاهش ۵ درصد از دستمزد مهندسان مبنای قانونی ندارد
آخوندی با اشاره به کاهش ۵ درصدی دستمزد مهندسان، در جمع خبرنگاران، گفت: طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری مبادلهای بین صاحب کار و مهندس است، ورود یک واسطه در این مسائل که بخواهد ۵ درصد دستمزد دریافت کند و ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار بگیرد، در قانون نظام مهندسی نیامده است.
وی تأکید کرد: همچنین اینکه نظام مهندسی بتواند حق انتخاب را از مالک و مهندس بگیرد و آنها را مجبور کند با فرد دیگری کار کنند، در قانون نظام مهندسی ذکر نشده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: من تصمیم گرفتهام به خواسته مهندسان پاسخ دهم و با ابلاغ این بخشنامه، اولین گام در جهت احقاق حقوق مهندسان و مبارزه با امضافروشی برداشته شد.