✅ موضوع: انتخابات؛
⏳ «۱۳» روز دیگر:
❌حسب وظیفه بایددر #انتخابات شرکت کنیم وموظفیم به شخصی رأی دهیم که: بتواند: بعد از انتخاب شدن به وظیفه عمل نماید .
❌ به عنوان مثال:
✅اینکه:
🌹رهبر معظم انقلاب؛ اجرایی شدن #سندتحول بنیادین در آموزش وپرورش را؛ نیازمند بهروزرسانی و تهیه یک نقشه راه می دانند؛ قطعا” یک نماینده ی مجلس هم باید بداند که :
⁉️چه عواملی باعث شده سرنوشت این سند بعد از یک دهه به این نقطه برسد؟!!
👈شایدمواردی که به آنها اشاره خواهد شد؛ هر کدام، یکی از این عوامل باشند:
۵_ نگرش به دانشگاه فرهنگیان هم؛ فاقد طراحی سنجیده است و امکان تحقق اهداف از این مسیر در شرایط جاری را دشوار میکند.
•◇انگیزه دانشجویان برای تلاش بیشتر تضعیفشده و ظرفیت گسترده دیگر دانشگاهها در تربیت نیروی تخصصی برای دروس شیمی، فیزیک، ریاضی، زیستشناسی و … نادیده گرفته شده است
•◇و مأموریت تربیت معلمانی با قابلیتهای ممتاز تربیتی بهدلیل گستردگی میدانهای حضور دانشگاه و محدودیت منابع بسیار کمرنگ شده است.
۶ _داشتن درک روشن و تبیین دقیق از قوتها و ضعفهای محیط داخلی و فرصتها و تهدیدهای محیط بیرونی سهم بسزایی در شناسایی راهبردهای صحیح دارد.
•◇در بررسی سند چنین تناظری میان تحلیل حاصل از محیط و راهبردهای منتخب مشاهده نمیشود و به نظر میرسد که راهبردها مستقل از چنین ارتباطی شناسایی و انشاء شده است.
•◇مشخص نیست که درک سند از مختصات دقیق نظام آموزشی و تربیتی در زمان کنونی چیست و راهبردهای آن چگونه میتواند با بهرهگیری درست از قوتها و فرصتها، ضعفها و چالشها را برطرف کند؟
•◇خنثیبودن نسبت به واقعیتهای موجود از ارزش اجرایی سند میکاهد و میزان توفیق آن در ترمیم کاستیها را با چالشهای جدی روبهرو میکند.
•◇البته با تأمل در راهبردها میتوان به درکی از تحلیل تدوینکنندگان از وضعیت جاری نظام آموزشی و تربیتی پی برد، اما در چنین سندی ما نیازمند تصریح دقیقتری به آسیبشناسی وضعیت و تحلیل عوامل مؤثر بر آن و سپس شناسایی راهبردها در تناظر با آن داریم.
_عوامل بسیاری از قبیل: مدرسه، خانواده، مدیر، معلمان و کادر آموزشی، برنامه درسی، سنجش و ارزشیابی، تأمین و تخصیص منابع مالی، فضا و تجهیزات، فرآیندها، روشها و صلاحیتهای مدیریتی در توفیق نظام آموزشی و تربیتی برای نیل به اهداف مصوب دخیل هستند.
•◇ترکیب همافزای این عوامل برای تحقق اهداف تعلیموتربیت مستلزم داشتن طراحی سنجیده از مناسبات و روابط میان این متغیرها و تأمین انگیزه مستمر و پایدار آنان برای همگرایی در تحقق اهداف است.
•◇سند در بخشهای گوناگون خود به هریک از این متغیرها توجه کرده و احکامی نیز مصوب نموده است، اما از طراحی پیوند و ارتباط میان این عناصر خبری نیست و مشخص نشده است که این عناصر چگونه به تحقق یک هدف بلند کمک میکنند.
•◇تأمل در وضعیت کنونی این متغیرها حاکی از آن است که یکی از مهمترین کاستیهای مزمن نظام تعلیموتربیت نگرش مستقل و گسسته به هریک از این موضوعات است که هم در تدوین راهبرد و هم در ارائه گزارشها بهوضوح میتوان این گسستگی را مشاهده کرد.
•◇درست است که توفیق در هریک از این موضوعات یک توفیق مستقل محسوب میشود، اما مهم تأثیر این اجزا بر یکدیگر و کمک به تحقق اهداف نهایی است.
•◇امروزه ترکیب مدرسه، معلم، برنامه درسی و منابع مالی همجهت و همراستا نیست، مفصلبندیهای آنها بهدقت برقرار نشده و از اهداف غایی نظام تعلیموتربیت حمایت نمیکند.
۸ _تحقق آموزشوپرورش مطلوب امری سهل و ممتنع است.
•◇سهل است اگر از مسیر سنجیده و درستی در دستور قرار گیرد.
•◇و ممتنع و بسیار پیچیده و دستنایافتنی است زمانی که نقطه عزیمت اشتباهی انتخاب شود.
•◇در سادهترین شکل قرار است کودکان و نوجوانان لازمالتعلیم در پرتو نظام آموزشی و تربیتی به سطحی از دانش، ارزش، مهارت و قابلیت دست یابند که برای ایفای نقشهای فردی و اجتماعی آنان لازم و شایسته باشد؛
❌بنابراین،
•◇نقطه عزیمت؛ برنامه درسی است که بتواند مشخص کند که:
⁉️ این دانش، ارزش، مهارت و قابلیتها چیست؟!
⁉️ و چگونه میتوان به آن دست یافت؟!
•◇علیرغم تلاشهای گستردهای که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شده است همچنان پاسخ دقیق، روشن، قاطع و عملیاتی به این پرسش بنیادی و در عین حال بدیهی داده نشده است.
۹ _ بامشخصشدن پاسخ سؤال مطرح شده در ابلاغیه ی « ۲۳۵۵»؛ تعیین مشخصات و ویژگیهایی که یک معلم باید داشته باشد تا بتواند این طرح را اجرا کند روشن میشود:
•◇مدرسه، منابع مالی و فیزیکی و تجهیزات نیز باید در درون این طراحی قرارگرفته و به تحقق اهداف آن کمک کنند.
•◇کیفیت معینی از روابط و مناسبات بین این متغیرها کیفیت بهینه است که از همه ظرفیت و توان همه عوامل در جهت تحقق اهداف و ارتقای کارایی و اثربخشی مجموعه استفاده مطلوب میشود.
•◇در برخی از وضعیتها ممکن است یک یا چند متغیر در همافزایی لازم با سایر متغیرها نباشد.
•◇توجه مستقل به هریک از این متغیرها بدون توجه به نسبت و رابطه و سطح تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از و بر سایر متغیرها رویکرد مفیدی نیست.
•◇اینکه چگونه همه عوامل برای تحقق وضعیت معینی ترکیب میشوند نکته بسیار مهمی است که اگر بهدرستی و دقت انتخاب شود، ادامه مسیر بالنده، رشد یابنده و با کیفیت خواهد بود
۱۰_ سنجش و ارزشیابی رکن مهمی از نظام تعلیموتربیت است.
•◇نتایج حاصل از سنجش و ارزشیابی بهمثابه راهنمای عملهای بعدی خواهد بود.
❌در سند تحول؛ این رکن مهم همچنان نیازمند توجه بیشتر است.
۱۱_بر پایه معارف اسلامی تربیت کودکان از پیش از تولد و در دوران قبل و حین بارداری آغاز میشود و دانش و تجربه بشری نیز اهمیت ویژهای برای تربیت اوان کودکی قائل است و ارزش و اهمیت این دوران را از دورههای بعدی بیشتر میداند.
💥در سند تحول این ضرورت بسیار مهم مورد غفلت بوده و تربیت اوان کودکی مورد اعتنای جدی قرار نگرفته است.
✅در سال گذشته با درک اهمیت فوقالعاده تربیت اوان کودکی؛ شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأسیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک موافقت کرد و این سازمان مأموریت دارد که تعلیموتربیت این دوره را با حمایت از خانوادهها در ایفای شایسته این مسئولیت مدیریت کند و لازم است به این سازمان، مأموریت، راهبردها، اهداف و برنامههای آن نیز در سند توجه شود.
_ مسئولیت تربیت؛ یک مسئولیت مشترک بین:
✅ خانه و مدرسه،
✅اولیا و مربیان است.
👌تحقق همگرایی لازم بین آنان امر بسیار مهمی است که در طراحی نظام آموزشی باید بهدقت لحاظ شده باشد.
•◇«سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش»؛ نسبت به درک چنین ضرورت و تبیین سنجیده از آن و طراحی فرایندهایی که این امر مهم را میسر کند، ضعیف عمل کرده است‼️
۱۳_ انتخاب راهبرد صحیح در اجرای سند بسیار اهمیت دارد و به نظر میرسد که:
💥 در ده سال اخیر راهبرد سنجیده و اثربخشی برای اجرای سند انتخاب نشده است.
💥سند فاقد نقشه راه بهینهای برای اجرا بوده و این نقشه راه نیز در این سالها تدوین نشده است.
۱۴_ گسیختگی در فهم و اجرای سند بسیار محسوس است‼️
💥هریک از راهکارها برای تحقق وضعیت معینی وضع شده است، در حالی که در مسیر اجرا، اهداف نهایی مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.
💥این یک خطای راهبردی و بسیار رایج است که اجزا به تفکیک؛ موضوعیت مییابند و هدف واقع میشوند‼️
👌اما اینکه این اجزا درصدد تحقق چه مطلوبی هستند، از نظر دور داشته میشود و بهتدریج گزارشها نیز توفیق در اجزا را منعکس میکند، صرفنظر از اینکه آیا این اجزا بهخوبی با یکدیگر ترکیب و منتج به نتیجه موردنظر شدهاند یا خیر؟
👈بهعنوان نمونه:
❌ایده دانشگاه فرهنگیان و اهمیتی که در سند برای تربیت نیروی انسانی در آموزشوپرورش قائل شده است هرچند جز برنامههای اجرا شده سند شناخته میشود، اما نتوانسته است به هدف مهم تربیتمعلم در تراز انقلاب اسلامی و سند تحول منجر شود‼️
۱۵_ اگر روح کلی سند را :
✅برخورداری از معلمان با کیفیتتر،
✅برنامه درسی منطبقتر با اهداف سند تحول،
✅تربیت دانشآموزانی توانمندتر
✅و تأمین فرصت برابر کیفی آموزشی برای همه لازمالتعلیمها بدانیم،
💥در هیچیک از این اهداف؛ پیشرفت درخور اعتنایی نداشتهایم و این ضعف بزرگ را میتوان به نگرش نادرست به اجرای سند ارجاع داد؛
❌نگرشی که از :
✅تعیین،
✅پایش
✅و ارزیابی اهداف نهایی غافل است
✅و ارتباط کور و غیر هدفمندی نسبت به سند دارد
✅و بیش از آنکه خود را در مورد خلق نتایج کیفی و تحول واقعی در آموزشوپرورش مسئول بداند، اقدامات پراکنده و جزئی را در دستور کار قرار میدهد و به بیان اقدامات مشتاقتر است تا بیان دستاوردها و نتایج مرتبط با اهداف بلند سند تحول.
۱۶_ نقطه اساسی در اجرای شایسته «سندتحول بنیادین در آموزش و پرورش»؛ تدوین برنامه درسی مناسب و منطبق با اهداف سند است.
❌در برنامه درسی ما باید مشخص کنیم که دانشآموزان ما باید:
✓چه دانش،
✓ارزش
✓و مهارتهایی را
✓و چرا و چگونه کسب کنند
❌و سپس :
✓برنامه شناسایی،
✓جذب و تربیت نیروی انسانی،
✓ تدوین محتوا
✓و روشهای آموزشی
✓و ارزیابی میزان تحقق اهداف را بر مبنای آن استوار کنیم.
✓هر برنامهای در اجرای سند باید مبتنی بر این موضوع و تحقق بخش یا تسهیلکننده آن باشد.
✓ علیرغم تدوین و تصویب زیر نظام برنامه درسی و تدوین و تصویب اهداف دورههای تحصیلی بهدلیل انتخاب راهبردهای غلط؛ نمی توانیم به این سؤالات کلیدی و راهگشا پاسخ درخور و شایستهای بدهیم.
۱۷_ در توضیح انتخاب راهبردهای غلط میتوان به اجرای نظام ۳-۳-۶ صرفاً در قالب یک حرکت نمایشی و بدون تمهید مقدمات لازم و همچنین بدون داشتن اولویت در میان همه کارهایی که باید انجام شود، اشاره کرد.
❌همچنین میتوان به آشفتگی فزاینده و تعارض آشکار سیاستی در خصوص جذب نیروی انسانی توجه داد،
❌در حالی که با تأسیس دانشگاه فرهنگیان و اختصاص امتیازات مهم و تأثیرگذار به آن برای جذب شایستگان به شغل شریف معلمی در ده سال اخیر قریب به نیمی از معلمانی که جذب شدهاند از مسیر دیگری که فاقد امتیاز رقابت میان شایستگان باشد جذب آموزشوپرورش شدهاند و این تعارض سیاستی ضربات سنگینی به کیفیت نیروی انسانی آموزشوپرورش، انطباق رشتهای تحصیلی آنان با دروسی که تدریس میکنند و توزیع ناهمگون جنسیتی و منطقهای زده است.
۱۸_ بحث کمبود معلم سه مرحله تاریخی دارد:
❌ یکی قبل از سال ۱۳۵۷ و وقوع انقلاب که در دهههای ۴۰ و ۵۰ با کسر معلم مواجه بودیم و بحث سپاه دانش و سرباز معلم در این مرحله مطرح شد.
❌در دهه۶۰ دوره زرینی داشتیم که حدود ۵۰۰ مرکز تربیتمعلم تأسیس شد و توانستیم صدهزار معلم را برای ۳۵میلیون جمعیت داشته باشیم.
❌ دوره سوم سال۱۳۹۰ است که خود این دوره یعنی دهه ۹۰ به دو دوره تقسیم میشود؛ از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ یک دوره و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ دوره دیگر است.
❌ از سال ۱۳۹۰ که دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد، از ۴۰۰ مرکزی که راهاندازی شدند ۳۰۲ مرکز تعطیل شد و ۹۸ مرکز باقی ماند.
❌جمعیت دانشآموزی در سال ۹۴، ۱۴میلیون نفر بود و اکنون ۱۶ میلیون نفر است؛ یعنی حدود یکششم جمعیت کنونی کشور در کلاسهای درس هستند.
۱۹_ از سال ۹۲ تا ۹۶ میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به سههزار نفر رسید، این در حالی بود که «۱۹۰ هزار » معلم کم داشتیم و ظرفیت پردیسها هم پنجهزار نفر بود.
💥چرا ؟!!
💥به دلیل اینکه :
💥از سال ۱۳۹۰ که دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد، از ۴۰۰ مرکزی که راهاندازی شدند ۳۰۲ مرکز تعطیل شد و ۹۸ مرکز باقی ماند‼️
❌در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر دانشجو پذیرش شد تا پس از چند سال در زمینه کمبود معلم، مشکلاتمان رفع شود.
❌در چهار سال گذشته هر سال ۲۵ هزار نفر در این دانشگاه پذیرش شدهاند و نزدیک ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر هم براساس ماده ۲۸ پذیرفتیم. در حالحاضر شرایط پذیرش دانشجویان نسبتاً مناسب است.
۲۰_ زیر ساخت دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است و بیش از آن ظرفیت ندارد.
❌میوه و ثمره تربیت دانشجویان این مرکز به مرور خودش را در نظام آموزش و پرورش نشان خواهد داد.
🌹رهبر معظم انقلاب بر نقش مهم مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی لازم تأکید داشتهاند.
🌹معظم له در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در این دانشگاه فرمودند که دانشگاه فرهنگیان کماً و کیفاً گسترش پیدا کند و تقویت شود.
🌹دولتها هم در برابر این دانشگاه وظایفی دارند و نباید صرفاً به تخصیص یک ردیف بودجه اکتفاء کنند و این دانشگاه را رها کنند.
🌹معلم قشری است که اگر تربیت شود در کشور باقی میماند و سودش برای نسلهای کشور است.
❌فردی که می خواهد به عنوان نماینده ی مردم به مجلس برود با ید بداند که : آموزش و پرورش در حال حاضر از این نظر چه وضعیتی دارد؟
▪️مجمع مردمی #پیگیری سیاستهای کلی نظام۱۴۰۲/۱۱/۲۷
کانالها(پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)و وبگاه مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام به نشانی ذیل:
http://mran.ir
@mran_ir
@beha_togham_alfaraez
جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه؛ از طریق شماره تلفن ذیل؛ بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید : ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱