به :مجامع استانی؛
▪️موضوع: الگوی رفتاری؛
💐تذکرات و توصیه های «۱۴۰۱/۰۱/۲۳» رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارمسئولان نظام؛ الگویی برای رفتار و عمل مسئولین و اعضای محترم#مجمعمردمیپیگیریسیاستهایکلی_نظام؛ در سراسر کشور خواهد بود.
💐سلام علیکم؛ با احترام؛
❤️معظم له فرمودند:
💐اگر انسان به معنای واقعی کلمه از خدای متعال به خاطر خطاها و کوتاهیها و مانند اینها طلب مغفرت کند و معذرتخواهی کند، خدای متعال جواب میدهد؛
💐 این، صریح آیهی قرآن است. آن وقت پاسخ خدای متعال به اینهایی که استغفار کردند و به خدای متعال گفتند که ما را نصرت بده، این بود:
💐فآتَاهُمُ اللهُ ثَوابَ الدُّنیا وَحُسنَ ثَوابِ الآخِرَه؛(سورهی آلعمران، بخشی از آیهی ۱۴۸)؛
💐قبل از آخرت، در دنیا پاسخ اینها را داد، به خاطر استغفاری که کرده بودند. پس درس قرآن شد مدد گرفتن از استغفار برای پیروزی در میدانهای گوناگون؛
💐یعنی نگاهمان به استغفار این نباشد که مثلاً فقط برای گناهان شخصی و برای شستشوی دل خودمان استغفار کافی است؛
⛔️نه،
💐 استغفار در میدانهای ملّی، در میدانهای بزرگ اجتماعی کارکرد دارد، تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ میرساند.
معظم له فرمودند:
یکی از چیزهایی که بنده مکرّر به آن توجّه کردهام و گاهی هم گفتهام و از آن موارد تکاندهندهی قرآن است، ماجرای حضرت یونس (علیه الصّلاه و السّلام)، این پیغمبر بزرگ الهی است:
💐و ذَا النّونِ اِذ ذَهَبَ مُغاضِبا؛
⁉️خب، چرا مغاضِب بود؟
▪️برای خاطر اینکه قومش کافر بودند، هر چه میگفت گوش نمیکردند، سالها ــ حالا بنده نمیدانم چند سال ــ در بین این قوم دعوت کرد [ولی] اثر نکرد، او هم عصبانی شد، ناراحت شد و ترک کرد آنها را. خب، اگر مقایسه کنیم با ترک فعلهایی که ما انجام میدهیم، اصلاً این کار بزرگی به نظر نمیرسد امّا خدای متعال همین کار را مورد مؤاخذه قرار میدهد:
💐فظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیه؛(سورهی انبیاء، بخشی از آیهی ۸۷)
💐خیال کرد ما سختگیری نخواهیم کرد بر او؛ چرا، سختگیری میکنیم.
💐سختگیریاش هم این بود که رفت و [محبوس شد]؛ و آن وقت در یک جای دیگر قرآن میفرماید که
💐«فَلَو لا اَنَّهُ کانَ مِنَ المُسَبِّحین، لَلَبِثَ فی بَطنِهِ اِلىٰ یَومِ یُبعَثون»؛( سورهی صافّات، آیات ۱۴۳ و ۱۴۴)
💐چه خبر است! برای ترک فعل اگر این تسبیح و این تضرّع و [این ذکر]
💐«سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین»
💐که گفت نمیبود، تا قیامت بایستی زندانی میماند، محبوس میماند. البتّه دنبال این آیه یک بشارتی هم وجود دارد:
💐فنادى فِی الظُّلُماتِ اَن لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ، فَاستَجَبنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الغَمِّ وَ کَذٰلِکَ نُنجِی المُؤمِنین؛(سورهی انبیاء، بخشی از آیهی ۸۷ و آیهی ۸۸؛)
💐این «وَ کَذٰلِکَ نُنجِی المُؤمِنین» بشارت به من و شما است؛ یعنی ما هم با تسبیح و تحمید و با استغفار و با اقرار به گناه و با معذرتخواهی از پروردگار میتوانیم به نجات دست پیدا کنیم. خب، پس بنابراین استغفار، هم از ارتکاب عمل ممنوعه است، هم از کمکاری و بیعملی و سوء مدیریّت است؛ برای هر دوی اینها لازم است.
معظم له فرمودند:
❤️این جملهی امام بزرگوار ما که:
💐«عالم محضر خدا است»( صحیفهی امام، ج ۸، ص ۳۸۸)؛ خیلی حرف مهمّی است؛واقعاً خدای متعال علوّ درجات بدهد به آن قلب سرشار از معرفت.
💐عالم محضر خدا است،
💐محلّ حضور خدا است؛
💐«محضر» یعنی محلّ حضور خدا است.
🔸همه جا خدا هست؛
🔸هر جایی که هستیم،
🔸تنها هستیم،
🔸در جمع هستیم،
🔸در دلمان،
🔸تصوّراتمان،
🔸تخیّلاتمان،
🔸نیّتهایمان،
🔸همه در حضور خدای متعال است.
💐اساس مسئولیّت این است:
💐حضور الهی؛ اساس مسئولیّت اجتماعی و مسئولیّت سیاسی این است.
👌بدانید:
▪️ تصمیمی که میگیرید،
▪️امضائی که میکنید،
▪️امضائی که نمیکنید،
▪️کاری که انجام میدهید،
▪️ کاری که انجام نمیدهید،
☑️همه در مقابل چشم حضرت حق است:
💐و کُنتَ اَنتَ الرَّقیبَ عَلَىَّ مِن وَرائِهِم وَ الشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنهُم.(مصباحالمتهجّد و سلاحالمتعبّد، ج ۲، ص ۸۴۹ «دعای کمیل»)
❤️معظم له فرمودند:
☑️…….وقتی وارد جرگهی کارگزاری شدیم، بایستی مراقبتمان بالا برود.
☑️شما مثلاً اهمّیّتی به نماز شب و نافلهی شب و سحرخیزی و مانند اینها نمیدادید؛ [امّا] حالا که مدیر شدید باید اهمّیّت بدهید.
☑️باید آن چیزی را که شما را به خدا متّصل میکند، در دورهی مسئولیّت افزایش بدهید.
☑️من و شما در فعل و ترک خودمان بایستی حضور پروردگار را حس کنیم؛
☑️اگر این [طور] شد، آن وقت برکات الهی نازل خواهد شد.
💐همان آیهی شریفهی سورهی هود که برکات آسمان بر ما نازل خواهد شد. برکات آسمان فقط باران نیست؛ همه چیز، [از جمله] رحمت الهی:
💐خیرُکَ اِلَینا نازِل.(مصباحالمتهجّد و سلاحالمتعبّد، ج۲، ص ۵۸۶)
💐و این توجّه من و شما، هم برای مردم، برای نظام جمهوری اسلامی و برای کشور مفید است، هم برای خودمان؛ دل خود ما را هم به معنویّت نزدیک میکند، به حیات طیّبهی الهی نزدیک میکند.
❤️معظم له فرمودند:
❌توجّه به دو آسیب:
⚠️یک آسیب، آسیب غرور است‼️
⚠️یک آسیب، آسیب انفعال است‼️
❌…. شماها خیلی باید مراقب باشید این دو آسیب را‼️
♨️غرور، ابزار شیطان است. غرور، غرّه شدن، ابزار شیطان است. مَناشئ(منشاها) مختلفی هم دارد، و فرق نمیکند منشأ آن چه باشد:
♨️یک وقت منشأ آن همین پست و مقامی است که شما گرفتهاید‼️
👌فرض کنید:
▪️شما در یک نقطهی دوردستی مشغول کار بودید، حالا آمدهاید در یک مدیریّت بالایی قرار گرفتهاید، مثلاً در مجلس یا در دولت یا در نهادهای انقلابی یا در نیروهای مسلّح. این، انسان را مغرور میکند که یک جایگاهی پیدا کرده؛ یک منشأ غرور این است.
♨️ یک منشأ غرور موفّقیّتها است.
▪️توفیقی پیدا میکنید، در کاری که انجام میدهید پیشرفتی پیدا میشود، اینجا انسان مغرور میشود به خودش که ما توانستیم این کار را انجام بدهیم‼️
♨️یک منشأ غرور، غرّه شدن به لطف الهی و توجّهات الهی است که خیلی در دعاها و حتّی در قرآن [آمده]:
💐و لا یَغُرَّنَّکُم بِاللَهِ الغَرور؛( از جمله سورهی لقمان، بخشی از آیهی ۳۳ و سورهی فاطر، بخشی از آیهی ۵)
⛔️غرور ــ که شیطان است ــ شما را به خدا غرّه نکند.
♨️غرّه شدن به خدا یعنی چه؟ این معنایش آن است که انسان از طرف خدا احساس خاطرجمعی مطلق بکند، دیگر هیچ ملاحظهکاریای نداشته باشد؛ [مثلاً بگوید] «ما که جزو خیل دوستان اهلبیت هستیم؛ خدا با ما کاری ندارد»! این غرّه شدن به خدا است.
▪️و الشَّقاءُ الاَشقىٰ لِمَنِ اغتَرَّ بِک،(صحیفهی سجّادیّه، دعای چهل و ششم) دعای صحیفهی سجّادیّه است ــ دعای روز جمعه: وَ الشَّقاءُ الاَشقى لِمَنِ اغتَرَّ بِک؛
💐پروردگار‼️
♨️کسی که به تو غرّه بشود، شقاوتش از همه بالاتر است؛
مغرور نشوید؛ مغرور نشوید. این غرور اگر پیدا شد، طلیعهی شکست است، طلیعهی سقوط است؛ این غرور از هر جهتی از این مناشئی(محلّ پیدایش) که عرض کردیم پیدا بشود، مقدّمهی سقوط انسان است. انسان وقتی که یک چنین غروری پیدا کرد، هم در درون خود ساقط میشود، هم در اجتماع ساقط میشود، هم آن حرکت اجتماعیای که حول و حوش او به وجود آمده، از بین میرود و ساقط میشود.
💐این آیهی شریفهی «لَقَد نَصَرَکُمُ اللهُ فی مَواطِنَ کَـثیرَهٍ وَ یَومَ حُنَینٍ اِذ اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم فَلَم تُغنِ عَنکُم شَیئًا وَ ضاقَت عَلَیکُمُ الاَرضُ بِما رَحُبَت» [در این مورد است].
▪️جنگ حنین اوّلین جنگی بود که بعد از فتح مکّه پیغمبر وارد آن جنگ شدند؛ جمعیّت زیادی هم با پیغمبر بودند. بر خلاف جنگ بدر که مثلاً ۳۱۳ نفر بودند، اینجا چندین هزار از تازهمسلمانها، مسلمانهای مهاجر و انصار، پیروز از فتح مکّه و مانند اینها، رفتند طرف طائف، [برای] جنگ حنین. [وقتی] نگاه کردند دیدند جمعیّت زیاد است، مغرور شدند. خدای متعال اینها را به خاطر آن مغرور شدن، شکست.
💐و ضاقَت عَلَیکُمُ الاَرضُ بِما رَحُبَت؛ زمین با همهی گسترهای که داشت، بر شما تنگ شد؛
💐ثمَّ وَلَّیتُم مُدبِرین؛( سورهی توبه، بخشی از آیهی ۲۵) فرار کردید.
▪️یکی از جاهایی که جمعیّت از حول و حوش پیغمبر فرار کردند و فقط امیرالمؤمنین و چند نفر دیگر دُور پیغمبر ماندند، همین جنگ حنین بود؛ مثل جنگ اُحد. خب [نتیجهی] غرّه شدن، این است دیگر. البتّه بعد خدای متعال به آنها نصرت داد و توانستند پیروز بشوند لکن [ثمرهی] غرّه شدن به خود و مانند اینها این است؛ یعنی انسان را ساقط میکند؛ هم ما را ساقط میکند و شخص خودمان را ساقط میکند، هم آن مجموعهای را که بر محور حرکت ما دارد حرکت میکند، ساقط میکند و از بین میبرد.
▪️لذاست که در دعای کمیل یکی از چیزهایی که شما میخوانید و از خدای متعال میخواهید، این است: اَن تَجعَلَنی بِقِسمِکَ رَاضِیاً قانِعاً وَ فی جَمیعِ الاَحوالِ مُتَواضِعا.(مصباحالمتهجّد و سلاحالمتعبّد، ج ۲، ص ۸۴۵) مغرور نشوید، در همهی احوال تواضع داشته باشید. تواضع یعنی فروتنی؛ نقطهی مقابلِ غرّه شدن است؛ این را انسان از خدا در دعای کمیل میخواهد.
یکی از اشکالات غرور اگر در ما به وجود بیاید، این است که ما را از مردم دور میکند. غرور و مغرور شدن به خود، ما را از مردم دور میکند. مردم در نظرمان کوچک میشوند؛ تحقیر میکنیم مردم را و طبعاً از آنها دور میشویم.
♨️ما را دربارهی خودمان دچار توهّم میکند؛ خودمان را بیشتر از آنچه هستیم میپنداریم و تصوّر میکنیم؛ آفت غرور این است. وقتی ما خودمان را از آنچه هستیم بیشتر دانستیم، خطاهای خودمان در نظرمان کوچک میشود. خب همه خطا داریم، همه هم در دل خودمان اعتراف میکنیم که خطا داریم؛ یک مواردی هم دقیقاً میدانیم که در فلان قضیّه، فلان قضیّه، فلان قضیّه، خطا کردیم امّا این خطاها در چشممان کوچک میشود؛ در حالی که اگر همین خطاها در دیگری باشد در چشممان بزرگ میآید امّا خطای خودمان در چشم خودمان کوچک میشود. وقتی خطا کوچک شد، از تصحیح خطا غافل میشویم؛ خطا را تصحیح نمیکنیم و در همان خطا ادامه میدهیم و باقی میمانیم. ببینید؛ اینها دنبالههای مغرور شدن است؛ چقدر در اینها اشکال هست!
♨️ما را از شنیدن انتقاد خیرخواهانه محروم میکند. حالا یک وقت هست که یک کسی از روی غرضورزی یک چیزی به ما میگوید، ممکن است ما مثلاً فرض کنید طاقت نیاوریم، عصبانی بشویم امّا یک وقت هم که خیرخواهانه از ما انتقاد میکنند، ما دیگر گوش شنیدن نخواهیم داشت. خب این ، آن آسیب اوّل، [یعنی] مغرور شدن.
♨️آسیب دوّم : انفعال.
♨️انفعال نقطهی مقابل مغرور شدن است که:
▪️ آن هم بیماری است،
▪️آن هم آسیب است،
▪️آن هم بیچارهکننده است.
♨️انفعال یعنی چه؟
▪️یعنی روحیهی ضعیف،
▪️خود را ناتوان پنداشتن،
▪️ناتوانپنداری خود،
▪️ احساس کنند که دیگر [نمیتوانند].
▪️احساس بنبست در امور،
▪️احساس عدم امکان فرج، انفعال است.
♨️یأس از رحمت الهی یکی از آثار این [انفعال] است که یکی از گناهان کبیره است.
💐لا تَیاَسوا مِن رَوحِ الله؛(سورهی یوسف، بخشی از آیهی ۸۷)
▪️از گناهانی که ذکر میکنند جزو گناههای کبیره است، یأس از رحمت الهی است.
▪️این ناشی از انفعال است که انسان احساس بنبست کند و بگوید دیگر هیچ کار نمیشود کرد؛
♨️ این سمّ خطرناکی است.
♨️برای مدیر یک مجموعه، برای مسئول یک مجموعه واقعاً سم است که احساس بنبست کند.
♨️و دشمنان هم خیلی روی این سعی میکنند و القاء میکنند این معنا را؛ به همهی ماها، [به شکلها و] جورهای مختلف؛ با ملاقات، با گفتگو، با شعار، با مصاحبه، با خبر، با بعضی از فعّالیّتهای عملیّاتی سعی میکنند در طرف مقابل خودشان ــ حالا هر کسی که هست ــ ایجاد یأس و انفعال و بنبست و مانند اینها بکنند. این هم این [آسیب] است.
انفعال نقطهی مقابل مغرور شدن است؛
🌹البتّه ما در مقابل این حالت دوّمین آسیب [یعنی] انفعال، دستمان باز است؛
💐یعنی ما راه مقابلهی با این انفعال را الحمدلله در نظام جمهوری اسلامی داریم.
💐اوّلاً وعدههای الهی است، آیات قرآن که وعدههای تخلّفناپذیر پروردگار است.
💐در سورهی مبارکهی آلعمران بعد از آنکه احساسات دشمن را در مقابل ما و نسبت به ما افشا میکند و میگوید:
💐ان تَمسَسکُم حَسَنَهٌ تَسُؤهُم وَ اِن تُصِبکُم سَیِّئَهٌ یَفرَحوا بِها، بعد میگوید:
💐و اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛(سورهی آلعمران، بخشی از آیهی ۱۲۰)؛
💐قرآن راه مقابلهی با دشمن را به ما نشان میدهد: «صبر» و «تقوا».
🌹حالا من در مورد تقوا عرض میکنم که منظور از آن در یک چنین مواردی چیست. بنابراین ما هم یقین داریم به اینکه وعدهی قرآن، وعدهی صادقی است؛ یعنی اندک تردیدی و شکّی در این وجود ندارد. اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ یعنی کِید آنها هیچ تأثیری در شما نخواهد گذاشت و شما را عقب نخواهد [راند]؛ این وعدهی الهی است.
البتّه ما در مقابل این حالت دوّمین آسیب [یعنی] انفعال، دستمان باز است؛
💐قرآن راه مقابلهی با دشمن را به ما نشان میدهد: «صبر» و «تقوا».
⁉️اوّلاً صبر در «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا» یعنی چه؟
☑️صبر، یعنی خسته نشدن.
☑️صبر در عبادت هم همین جور است،
☑️ صبر در مقابل معصیت هم همین جور است
☑️ از میدان در نرفتن و خارج نشدن، صبر است.
⁉️تقوا یعنی چه؟
یعنی مراقبت کامل؛
☑️تقوا در همه جا معنایش این است.
💐فاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوىٰ؛( سورهی بقره، بخشی از آیهی ۱۹۷)
💐تقوا در هر جا که در قرآن هست، یعنی مراقبت کامل؛
☑️مثل مراقبت آن کسی که با لباس بلند ــ مثل لباسهای ما [روحانیّون] ــ در یک خارزاری دارد حرکت میکند؛ خب مراقب است که خار دامن او را نگیرد؛مراقبت قدمبهقدم، گامبهگام. هم نگاه کند زیر پای خودش، هم نگاه کند ببیند آنجایی که خار کمتر است در این فضا کجا است و به آن سمت برود؛ هم زیر پایش را نگاه کند، هم چشمانداز داشته باشد؛ این تقوا است.
«تقوَی الله» که معمولاً تعبیر میشود به اینکه انسان از خدا بترسد و امثال اینها، به همین [معنی] است؛
❌ ؛ ترس از خدا یعنی این:
❌ یعنی با دقّت مراقب باشید که برخلاف فرمان خدا، امر و نهی خدا عمل نشود؛ این تقوا است.
☑️در یک چنین مواردی که [قرآن] «اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا» میفرماید، یک خصوصیّتی وجود دارد:
▪️این تقوا، تقوای در مقابل دشمن است.
▪️یعنی مراقب بودن؛
▪️مراقب دشمن،
▪️مراقب حرکت او،
▪️مراقب حرکت خودتان در مقابل او،
▪️مراقب مانور او و تحرّکاتی که دارد،
☑️مراقب کاری که از شما صادر میشود که ممکن است حاکی از غفلت شما باشد؛ تقوا یعنی این.
💐این چیزی که امیرالمؤمنین میفرماید: اِنَّ اَخَا الحَربِ الاَرِقُ وَ مَن نامَ لَم یُنَم عَنه،(نهجالبلاغه، نامهی ۶۲ )
▪️یعنی بیدار بودن،
▪️حواس جمع بودن؛
▪️تقوا در اینجا این است.
▪️ همان معنای عمومی تقوا است،
▪️منتها شکلش در اینجا به این صورت است:
👌مراقب دشمن باشید……….
▪️در دیپلماسی تقوا لازم است،
▪️در امور اقتصادی تقوا لازم است،
▪️در مسئلهی امنیّت تقوا لازم است،
▪️ در همهی اینها تقوا لازم است……..
…….قرآن راه مقابلهی با دشمن را به ما نشان میدهد: «صبر» و «تقوا».
……. اگر صبر داشتیم و تقوا داشتیم، پیروز میشویم. آن روزی که جنگ شروع شد ــ در دورهی دفاع مقدّس را عرض میکنم ــ حالا ماها خیال میکردیم جنگ مثلاً فرض کنید یک هفته، ده روز، بیست روز ادامه پیدا میکند؛ [ولی] هشت سال طول کشید! هشت سال طول کشید. امام از همان روز اوّل خاطرش جمع بود؛ نه اینکه تصریح کند که ما پیروز میشویم؛ نه، [امّا] ما در امام هیچ نگرانیای مشاهده نمیکردیم؛ سؤال میکرد، توضیح میخواست، جزئیّات را در جلساتی که با مسئولین دیگر قوا خدمت ایشان بودیم سؤال میکردند، میپرسیدند که چه شد، چرا شد ــ از این کارها بود ــ منتها در چهرهی امام و در برخورد امام و در بیانات امام مطلقا اضطراب مشاهده نمیشد؛ یعنی دلش قرص و محکم بود که به یک جای خوبی خواهد رسید؛ و ایستاد؛ در موارد مختلف ایستاد……..
🚩بااین همه تجربهی موفّقی که ما در بخشهای مختلف داریم، واقعاً :
☑️هم جفای به مردم است،
☑️هم جفای به کشور است،
☑️ هم جفای به انقلاب است،
اگر امروز کسی بخواهد مردم را ناامید کند و احساس بنبست را به مردم القاء کند و بخواهد روحیهی مردم را بشکند و ارادهی مسئولین را تضعیف کند.
اگر امروز کسی بخواهد مردم را ناامید کند و احساس بنبست را به مردم القاء کند و بخواهد روحیهی مردم را بشکند و ارادهی مسئولین را تضعیف کند
⚠️البتّه ما در برخی از موارد شاخصهایمان منفی است؛
⚠️ در زمینهی اقتصادی شاخصها شاخصهای خوبی نیست؛
⚠️این را همه قبول داریم؛
⚠️مسئولین و مدیران قبل و بعد و همه میدانند که شاخصها شاخصهای مطلوبی نیست در سالهای گوناگونی که منتهی [به حال] است.
🚩حالا همهی اینها هم البتّه قابل درست شدن است؛
🚩همهی این مشکلات اقتصادی هم به طور قطع قابل درست شدن است انشاءالله، و درست هم خواهد شد؛
🚩امّا در کشور فقط مسئلهی اقتصاد که شاخص اقتدار و پیشرفت و موفّقیّت نیست؛ شاخصهای دیگری هم وجود دارد، آن شاخصها را هم باید دید.
🚩حتّی در همین زمینهی اقتصاد هم نشانههای موفّقیّت در بخشهای مختلفی وجود دارد که حالا من چند موردش را عرض میکنم..
حتّی در همین زمینهی اقتصاد هم نشانههای موفّقیّت در بخشهای مختلفی وجود دارد که حالا من چند موردش را عرض میکنم:
🚩اوّلاً با وجود این تحریمی که علیه کشور ما شده ــ که خب تحریمی که برای ما وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، تحریم بیسابقهای است؛ خودشان هم گفتهاند که از اوّل تاریخ، چنین تحریمی علیه هیچ کشوری نشده ــ اقتصاد ما شکست نخورد،
🚩بر خلاف پیشبینیهایی که خارجیها میکردند و میگفتند ایران ورشکسته خواهد شد؛ نخیر، اقتصاد سرپا ماند. تابآوری اقتصاد یک موفّقیّت بزرگ است.
🚩علاوهی بر این، ما از خود تحریم استفاده کردیم؛ ملّت ما، مسئولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در یک موارد زیادی به خودکفائی رسیدیم. ما اگر تحریم نبودیم، مثلاً فرض بفرمایید وقتی کرونا آمد، خب میرفتیم از جاهای مختلف دنیا واکسن وارد میکردیم، دیگر به فکر تولید واکسن نمیافتادیم.
🚩امروز در پنج شش مرکز ــ که آقای رئیسجمهور هم گفتند ــ دارد واکسن تولید میشود؛ این یک افتخار است برای ملّت ایران، یک شرف است برای ملّت ایران. بله، از واکسنهای دیگران هم استفاده کردیم، باید هم میکردیم، اشکالی هم نداشت، امّا اینکه خود ما توانستیم حرکت کنیم [یک موفّقیّت است].
🚩……. اینها پیشرفت یک ملّت است. همین هم در زمینهی اقتصاد و در مورد اقتصاد است.
کشور ما با وجود تحریم،
🚩 با وجود سختگیریها،
🚩دچار بدهکاری نشد.
❌خیلی از کشورها را شما نگاه کنید ــ همسایه و غیر همسایهی ما ــ با اینکه نه تحریم بودند، نه این همه دشمنی داشتند، سیصد میلیارد، چهارصد میلیارد به بانک جهانی، به صندوق بینالمللی [پول]، به فلان کشور بدهکار شدند.
🚩بدهکاری ما نزدیک صفر است ـ
🚩صفر نیست، امّا نزدیک صفر است
🚩 این موفّقیّت کمی نیست؛
🚩 این خیلی مهم است.
🚩یعنی حتّی در همین زمینهی اقتصاد هم که حالا شاخصهای منفی متعدّدی وجود دارد، این شاخصها هم وجود دارد.
یک دستاورد دیگر ما که خودش یک شاخصی است و باید به آن توجّه کرد، پیشرفت علمی و صنعتی ما و پیشرفت فنّاوریهای ما است.
🚩ما در دورهی فشارهای گوناگون بینالمللی، در دورههای مختلف، توانستهایم در زمینههای متعدّد در دانش و صنعت پیشرفت کنیم؛ این چیز کمی نیست، خیلی چیز مهمّی است.
🚩برخی از نهادهای مردمی ــ یعنی مجموعههای سرمایهگذاری مردمی ــ کارهای برجستهای انجام دادهاند که همین چند هفته قبل از این، در همین حسینیّه جلسهای بود(۱۴۰۰/۱۱/۱۰) که در تلویزیون منعکس شد، لابد دیدید؛ فعّالان اقتصادی آمدند گزارش دادند، گزارشهای زبانی نبود، اینجا تصویرهایش هم کاملاً پخش میشد،
🚩نشان میداد؛ کارهای بزرگی انجام دادند، شرکتهای فعّال در زمینههای تولیدی و غیر تولیدی کارهایی انجام دادند.
🚩شاخص دیگری که ما میتوانیم به آن تکیه کنیم، این است که:
🚩جریان مردمیِ مدیریّت کشور آسان و راحت پیش رفت،
❌شما نگاه کنید به بعضی از کشورهای دیگر در مسائل مدیریّتیشان، در انتخاباتشان چه مشکلاتی دارند:
▪️انتخابات زودرس،
▪️ ابطال انتخابات و مانند اینها؛
🚩اینجا نه،
🚩اینجا با وجود همهی دشمنیها کارها به صورت قانونی، به صورت درست پیش رفت و حرکت کرد و به نتایج [رسید]؛
🚩اینها شاخص مهمّی است برای کارهای کشور.
❌اینها را مقایسه کنید با بعضی از کشورهای دیگر، آن وقت معلوم میشود که اینها چه قدر مهم [هستند].
🌹من میخواهم به طور قاطع عرض بکنم که:
✔️ این دستاوردها و موارد متعدّد دیگری که وجود دارد، مثل :
🚩عمق راهبردی و نفوذ معنوی در کشورها و امثال اینها، جمهوری اسلامی را به یک نمونهی جذّاب تبدیل کرده.
🚩 قطعاً امروز جمهوری اسلامی برای بسیاری از ملّتها یک نمونهی جذّاب است.
⚠️البتّه تبلیغات ما تبلیغات محدودی است،
♨️دیگران هم علیه ما خیلی تبلیغات میکنند،
♨️یعنی آن تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی میشود، چند برابر تبلیغات خود ما است؛ بنابراین :
⚠️خیلی از ملّتها و از کشورها اطّلاع ندارند.
بحمدالله جمهوری اسلامی [برای] آنهایی که مرتبطند، مطّلعند، میدانند، یک نمونهی جذّابی است.
آن کسانی که بخواهند در وضع کشور، در مورد وضع کشور قضاوت کنند، نگاهشان فقط به مسئلهی اقتصاد نباشد؛ اقتصاد یک شاخص است.
🚩شاخص امنیّت هست،
🚩شاخص پیشرفتهای علمی هست،
🚩شاخص استفادهی از تحریم برای نوآوری هست،
🚩شاخصهای مربوط به دیپلماسی هست؛ اینها همه شاخص است؛
🚩 اینها را نگاه کنند. قدرت یک کشور یک منظومه، و مجموعهای از عوامل گوناگون است که به هم مرتبطند.
⛔️این شکل منظومهایِ قدرت و اعتبار را ندیدن و نفهمیدن، موجب قضاوتهای غلطی میشود.
❌ پس کلّ منظومه را باید دید؛ منظومه را وقتی انسان نگاه میکند، خرسندکننده است.
♨️…..خب البتّه دشمن طمعورزیهایی دارد،
♨️حرفهای بیربط و یأسآلودی هم میزند،
♨️قبلاً هم میزدند، حالا هم میزنند.
♨️ آن اوایل انقلاب صدّامحسین وقتی که حمله کرد به ایران، یک مصاحبهای کرد در نزدیک مرزهای ما، ……گفت مصاحبهی بعدی هفتهی آینده در تهران! این جوری گفت. وعده داد به خودش و به مستمعینش که هفتهی بعد بیایند تهران، تهران را فتح کنند و مصاحبهی بعدی را بکنند.
⁉️دیدید به چه سرنوشتی دچار شد؟!!!
❌ اخیراً هم ــ ظاهراً پارسال بود ــ یک دلقک آمریکایی گفت کریسمس را در تهران جشن خواهد گرفت.( جان بولتون «مشاور سابق امنیّت ملّی آمریکا» )؛
❌از این حرفها هست، میزنند، منتها خب واقعیّت با آنچه آنها دلشان میخواهد و دنبال میکنند، فاصلهی زیادی دارد.
…. اینکه آمریکای متکبّر، آمریکای مغرور، آمریکای مستکبر اعتراف کند که فشار حدّاکثری در مقابل ایران شکست خفّتبار خورد، خیلی قضیّهی مهمّی است. پس بنابراین عزیزان من! هم مغرور نشویم، هم منفعل نشویم؛ نه روحیهمان را از دست بدهیم، نه به خودمان غرّه بشویم؛ این دو توصیهای بود که عرض کردم.
❤️معظم له فرمودند:
🌹چند سفارش کاری:
☑️یک مسئله همان مسئلهی شعار سال است که گفتیم: تولید …..
👌ما اگر چنانچه تولیدمان را دانشبنیان کردیم، در واقع:
🔸نوعِ نیروی انسانی شاغل را ارتقاء میدهیم؛
⁉️یعنی چه کسی میآید در مجموعهی دانشبنیان کار میکند؟
🔸جوان تحصیلکردهی ما.
⚠️امروز بسیاری از جوانان تحصیلکردهی دانشگاهی ما که [جمعیّتشان] یک درصد خیلی بالایی است….. در رشتههایی کار میکنند که با رشتهی تحصیلی آنها هیچ ارتباطی ندارد؛…..‼️
⚠️ این یک اشکال بزرگی است؛
.
⚠️زحمت کشیده،
⚠️درس خوانده،
⚠️دولت خرج کرده،
⚠️عمری مصرف شده
⚠️ امّا از او استفاده نمیشود؛
⚠️ این در واقع یک نوع بیکاری است.
☑️وقتی که ما توانستیم شرکتهای دانشبنیان را توسعه بدهیم،
☑️ همهی این جوانها به کار جذب میشوند و :
☑️ کیفیّت نیروی انسانیِ دستگاههای کاری ما بالا خواهد رفت،
☑️ ارتقاء پیدا خواهد کرد؛
☑️نخبگان میآیند [کار] میکنند و:
☑️…..مجبور نیستند که به مشاغل خدماتیِ کمارزش رو بیاورند و توجّه کنند.
▪️یک نکته در مورد این شرکتهای دانشبنیان و تولید دانشبنیان که بنده لازم است تذکّر بدهم، این است که :
🌹البتّه تذکّراتی قبلاً عرض شده لکن اینها را هم اضافهی بر آن عرض میکنم ــ
💯برای شرکتهای دانشبنیان باید ضوابط کیفی تعیین بشود؛
♨️این جور نباشد که فلان شرکتی که با فنّاوری چهل سال پیش دارد کار میکند، بیاید به عنوان شرکت دانشبنیان ثبت نام کند،
♨️مثلاً از بهرهمندیها و امکانات و تسهیلاتی که هست استفاده کند؛ این درست نیست.
💯به معنای واقعی کلمه در [یک شرکت] دانشبنیان یک نوآوریای باید وجود داشته باشد که حالا بعضی از خصوصیّات دیگر را هم عرض خواهم کرد.
♨️یا فلان شرکت مونتاژی، مونتاژگران، که در واقع مونتاژ هم همان واردات بیرویّه است با یک شکل دیگری؛
♨️ این تولید نیست،
♨️ این به اصطلاح آفرینندگی محصول نیست؛
♨️این یک نوع واردات است،
♨️این بیاید به عنوان شرکت دانشبنیان مثلاً شناخته بشود!
💯 این جوری نیست.
💯بنابراین احتیاج است به اینکه شاخصهای دقیقی، شاخصهای کیفیای ــ که فکر میکنم [این] کار مربوط به معاونت علمی است یا هر جایی که بالاخره متصدّی تأیید این شرکتها است ــ معیّن کنند و آنها را جدّی بگیرند.
بایستی شرکتهایی که به وجود میآیند یک خصوصیّاتی داشته باشند که این خصوصیّات:
☑️ حیاتی است،
☑️اساسی است،
☑️ مهم است.
▪️یکی از این خصوصیّات این است که در آن نوآوری باشد؛
▪️یکی اینکه کاهش ارزبری وجود داشته باشد.
⚠️ما الان در یک مواردی برای واردات یک محصول ارز زیادی مصرف میکنیم؛
🔹اگر این شرکت دانشبنیان این را تولید کند یا به تولید نزدیک بکند:
🔹این یا کاهش ارزبری دارد
🔹یا بکلّی ارزبری را از بین میبرد؛
▪️ این یکی از معیارها است.
▪️اشتغالآفرینی؛ یکی از شاخصها این است که شرکتها به معنای واقعی کلمه اشتغالآفرین باشند.
▪️قابلیّت صادرات داشته باشند؛
▪️یعنی در مواجههی با محصولات جهانی و بینالمللی رقابتپذیر باشند.
▪️این قبیل شاخصها باید معیّن بشود و انشاءالله دنبال بشود.
یک نکتهی مهمّ دیگر این است که در توسعهی شرکتهای دانشبنیان، اولویّتهایی در نظر گرفته بشود.
▪️یکی از اولویّتها که خیلی مهم است، این است که:
▪️ این شرکتها در جهت حلّ مسئله باشند؛
⚠️ما مسائل اقتصادی مشخّصی در کشور داریم؛
▪️این شرکتها متوجّه به حل مسئله باشند،
▪️گرهگشایی داشته باشند،
▪️بر طبق نیاز به وجود بیایند یعنی نیازسنجی بشود در مورد این شرکتها.
⚠️ یک بخشهایی هست که امنیّت اقتصادی متوقّف بر آنها است؛
⚠️ مثلاً فرض کنید بخش کشاورزی ……….
⚠️یکی از وابستهترین بخشهای ما به واردات و به خارج، بخش کشاورزی ما است.
⚠️در حالی که بخش کشاورزی به امنیّت غذائی ما ارتباط پیدا میکند؛ [این] مسئلهی مهمّی است.
☑️این بخشها مهم است که ما شرکتهای دانشبنیان را به این بخشها متوجّه کنیم ……مثل بخش معدن؛
⚠️متأسّفانه در کشور ما در بخش معادن، ما مشکلات زیادی داریم؛
⚠️یکی از مشکلات همین خامفروشی است.
⚠️حالا نفت که به جای خود؛
⚠️در مورد نفت که ما واقعاً هیچ ارزش افزودهای نداریم،
❌در مورد گاز تا حدودی [وجود دارد]؛
☑️در حالی که آن طوری که متخصّصین میگویند در بخش نفت میشود ارزش افزودهی زیادی تولید کرد و به وجود آورد، اگر چنانچه به بخشهای پاییندستی نفت توجّه بشود.
🔹گاز هم همین جور،
🔹در بخش معادن دیگر هم همین جور است؛
🔹فلزات ما،
🔹سنگ، سنگهای ارزشمند در کشور،
🔹چقدر معدن گرانقیمت سنگ وجود دارد در کشور؛
⚠️ اینها بدون اینکه یک ارزش افزودهای داشته باشد، بدون کار کردن روی آنها، اینها صادر میشود.
❌ این بخشها مهم است که ما شرکتهای دانشبنیان را به این بخشها متوجّه کنیم.
☑️یک نکتهی دیگر در مورد این تولید دانشبنیان این است که :
☑️ما واقعاً از شرکتهای دانشبنیان حمایت کنیم؛
☑️بخشهای دولتی حمایت کنند.
☑️مهمترین مصرفکنندهی تولیدات در کشور دولت است.
☑️خب؛ دولت میتواند از تولیدات دانشبنیان استفاده کند؛
❌یعنی این [مسئلهی] جلوگیری از واردات بیرویّه که ما مکرّر عرض کردهایم، یک مورد و مصداق تامّش اینجا است که از اینها، از این شرکتها، از تولیداتشان حمایت بشود.
❤️معظم له فرمودند:
🌹چند سفارش کاری:
♨️ یک مسئلهی مهمّ اقتصادی هم همین بحث خامفروشی است .
♨️ما موادّ خام را صادر میکنیم با قیمت ارزان،
♨️و تولیدات محصولات نهایی را از بیرون وارد میکنیم با قیمت گران؛
♨️نسبت این دو قیمت را هم برای من نوشتهاند و دوستان اهل تخصّص این کارها [هم] ذکر کردهاند؛ نسبت خیلی فاحشی است.
⚠️ما موادّ خام را با قیمت ارزان صادر میکنیم،
⚠️محصول نهایی را با قیمت گران وارد میکنیم،
💯در حالی که باید محصول نهایی را [صادر کنیم.]
▪️صادرات کشور [بایستی] برود به این سمت،
▪️تولیدات برود به این سمت،
▪️تولید دانشبنیان برود به این سمت که:
▪️ما بتوانیم محصول نهایی را در همهی موادّ گوناگون صادر کنیم.
یک مسئلهی مهمّ اقتصادی هم همین بحث خامفروشی است .
♨️ما موادّ خام را صادر میکنیم با قیمت ارزان،
♨️و تولیدات محصولات نهایی را از بیرون وارد میکنیم با قیمت گران؛
♨️نسبت این دو قیمت را هم برای من نوشتهاند و دوستان اهل تخصّص این کارها [هم] ذکر کردهاند؛ نسبت خیلی فاحشی است.
⚠️ما موادّ خام را با قیمت ارزان صادر میکنیم،
⚠️محصول نهایی را با قیمت گران وارد میکنیم،
💯در حالی که باید محصول نهایی را [صادر کنیم.]
▪️صادرات کشور [بایستی] برود به این سمت،
▪️تولیدات برود به این سمت،
▪️تولید دانشبنیان برود به این سمت که:
▪️ما بتوانیم محصول نهایی را در همهی موادّ گوناگون صادر کنیم.
▪️مردمی بودن خیلی مهم است،
▪️منتها یکی از مهمترین مسائل مردمی بودن، مردمی ماندن است؛
▪️مردمی بمانید،
⚠️خسته نشوید.
▪️صبری که عرض کردیم، یکی از مواردش اینجا است.
▪️ این جور نباشد که ما اوّلِ کار مردمی باشیم، بعد بتدریج خسته بشویم،
⛔️نه‼️
💯واقعاً مردمی بمانید.
▪️منظورم این نیست که حتماً این سفرهای استانی باید تا آخر دوره دنبال بشود
⛔️نه‼️
👌ممکن است یک جایی متوقّف بشود،
👌اشکالی هم ندارد امّا مردمی بودن فقط سفرهای استانی نیست؛
🔸ارتباط با مردم،
🔸 شنیدن از مردم،
▪️شنیدن نکات، که گاهی نکاتی از مردم عادّی شنیده میشود که از مشاورین کارکشتهی کارکردهی نزدیک انسان شنیده نمیشود؛ انسان از آن بیشتر استفاده میکند
💯ارتباط با مردم و گزارشهای مردمی این [حُسن] را دارد.
☑️یک نکتهی دیگر که سفارشِ مؤکّد میکنم، مسئلهی سیاستهای اصل ۴۴ است که چند سال قبل از این ابلاغ شد(۱۳۸۴/۳/۱)و همه هم تمجید کردند و تعریف کردند که چه سیاستهای خوبی است،
⛔️لکن عمل نشده.
💯واقعاً به دولتهای مختلف دائماً تأکید شده، آنها هم گفتهاند که میخواهیم عمل کنیم یا داریم عمل میکنیم،
⛔️ لکن به معنای واقعی کلمه سیاستهای اصل ۴۴ عمل نشده‼️
💯 بایستی به معنای واقعی کلمه اقتصاد کشور بیاید روی دوش مردم و دولت [فقط] نقش ویژهی دولتی خودش را ایفاء کند
⛔️و متصدّی نباشد؛
☑️ این خیلی مهم است.
☑️یک وقت شما یک باری را روی دوش خودتان میگیرید، میخواهید پیاده با این مشکلات از این شهر به آن شهر ببرید، یک وقت آن را سوار یک وسیلهی نقلیّهی فعّالی میکنید، خود شما هم رانندگی میکنید؛ این دوّمی درست است.
☑️وسیلهی نقلیّهی فعّال، فعّالان اقتصادی کشور هستند؛
▪️اینها را فعّال کنید،
💯منتها به کارشان نظارت کنید،
💯سیاستگذاری کنید،
⛔️مراقبت کنید خطایی پیش نیاید،
⛔️اشتباهی پیش نیاید،
💯امّا بگذارید کار کنند؛
☑️هم آنها سود میبرند،
☑️هم مردم استفاده میکنند،
☑️ هم شما سود میبرید به عنوان مسئولین دولت.
☑️یک مسئلهی دیگری که باز این هم خیلی مهم است و البتّه بلندمدّت است، مسئلهی رشدِ اقتصادیِ بدونِ نفت است؛
☑️مثل این کشورهایی که نفت ندارند، رشد اقتصادی هم دارند،
☑️پیشرفت اقتصادی هم دارند،
⛔️کم هم نیستند.
♨️این مادّهی مخدّر نفت از صد سال پیش تا حالا متأسّفانه ما را معتاد کرده؛
♨️ یعنی واقعاً یک اعتیاد بسیار سختی است.
👌 این البتّه در کوتاهمدّت ممکن نیست و در بلندمدّت محقّق میشود،
👌و کار امروز و فردا و کار یک دولت هم نیست؛
👌 یعنی اگر دولتها همّت کنند، ممکن است مثلاً در طولِ دو دولتِ هشتساله این کار تحقّق پیدا کند.
🚩البتّه بنده یک روزی سالها پیش این را مطرح کردم؛ (۱۳۷۳/۲/۱۳)اگر از آن روز شروع میشد، امروز بدون شک وضع کشور وضع دیگری بود؛ دنبال نشد.
🚩یک مسئلهی دیگر هم مسئلهی منابع ارزی است که ما این منابع ارزی را کجا مصرف میکنیم و چه جوری مصرف میکنیم.
👌مراقب باشیم که اگر چنانچه یک گشایش ارزیای مثلاً حالا از یک ناحیهای به وجود میآید، این منابع ارزی صرف واردات بیرویّه نشود،
🌹صرف کارهای زیربنائی کشور بشود؛
🌹کشور به کارهای زیربنائی احتیاج دارد.
🌹مسئلهی حمل و نقل،
🌹مسئلهی حمل و نقل ریلی،
🌹مسائل گوناگون مربوط به همین شرکتهای دانشبنیان،
🌹 مسئلهی راههای ارتباطی با کشورهای همسایه،
🌹اینها کارهای زیربنائی است که بایستی انجام بگیرد،
🌹کشور هم احتیاج دارد به اینها.
🌹نوسازی صنایع؛
⚠️خیلی از صنایعِ ما کهنه است که نوسازی اینها احتیاج دارد به درآمدهای ارزی.
🌹 صرف این چیزها بشود؛
♨️نه اینکه حالا به مجرّد اینکه یک پولی گیرمان آمد، مثلاً فرض کنید که باز باب واردات کالاهای لوکس باز بشود که حالا گفته میشود خیلیهایش قاچاق است،
💯 امّا جلوی قاچاق هم باید گرفته بشود؛
💯 یعنی واقعاً یکی از کارهای بزرگ و کارهای مهم این است.
♨️غذای سگ را از بیرون وارد کنند‼️
♨️وسایل آرایش را با قیمتهای گزاف و گران وارد کنند‼️
⛔️ یک واحد پول هم نباید صرف این چیزها بشود،
❌چه برسد به پولهای زیاد.
⚠️غرض، کارهای زیربنائی زیادی ما داریم.
⚠️همین مسئلهی آب کشور،
⚠️مشکل آب،
⚠️ این یکی از کارهای زیربنائی است و حلّش هم کاملاً ممکن است،
⚠️منتها پول لازم دارد.
🚩حالا خوشبختانه میدانیم و اطّلاع داریم که این دولت(شهید رئیسی) کارهای خیلی خوبی در این زمینه انجام داده و دارد انجام میدهد،
🚩در حال انجام است.
🚩باید این کارها را انجام داد.
⚠️این مسئلهی آب یکی از مسائل مهم است.
🚩یک فرصت مهمّی که در اختیار مسئولین کشور هست، همین شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا است که در دولت قبل تصویب شد و شروع شد و کارهای بزرگی را [انجام داد].
🌹البتّه مسئولیّت ابتدائی و مهمّ اوّلیّهی این شورا، سه چهار کار اساسی بود که:
☑️ یکیاش اصلاح اساسی بودجه بود،
☑️یکی مسئلهی بانکها بود،
☑️…… ساختار بودجه مشکلاتی دارد.
☑️و از اوّل یکی از وظایف این شورا، مدیریّت مقابلهی با تحریمها معیّن شد.
❌از این ظرفیّت باید به طور کامل انشاءالله استفاده بشود، ……
❌نکته:
⁉️وظیفه ی ما چیست؟!!!
❌وظیفه ی ما این است که:
⚠️خلاء ها را شناسایی کنیم و:
❌برای رفع این خلاء ها؛ فکر وپیشنهاد بدهیم ‼️
❌ما در مسئلهی رشدِ اقتصادیِ بدونِ نفت این کار را نکردیم وبه استناد آنجه در اطلاعیه ی «۲۸۲۰» آمده پس از «۳۰» سال ؛ اکنون شرمنده هستیم و باید خون گریه کنیم؛ بطوریکه رهبر معظم انقلاب فرمودند:
🚩البتّه بنده یک روزی سالها پیش این را مطرح کردم؛ (۱۳۷۳/۲/۱۳ _ سی سال پیش)اگر از آن روز شروع میشد، امروز بدون شک وضع کشور وضع دیگری بود؛ دنبال نشد.
🚩مسئلهی حیاتی فرهنگ خیلی مهم است،
🚩و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینهی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست،
❌که مراکز متعهّد رسمی:
▪️ مثل وزارت ارشاد،
▪️ مثل سازمان تبلیغات،
▪️مثل دفتر تبلیغات،
▪️مثل صدا و سیما،
▪️مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجهی اوّل، مخاطب این درخواست هستند و :
❌در درجهی دوّم ــ حالا درجهی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً فعّالان فرهنگی گستردهی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً باید به این مسئلهی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] :
💯اوّلاً باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانهروزی باشد،
💯 ثانیاً باید هوشمندانه باشد و چشمبسته و علیالعمیا(کورکورانه، نسنجیده) و مانند اینها نباشد،
💯و در جهت درست حرکت کنند.
یک مسئلهی دیگر مسئلهی دیپلماسی است که :
👌خب بحمدالله دیپلماسی کشور (در زمان شهید رئیسی)؛
👌در جهت خوبی حرکت میکند.
👌 آنچه حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجّه است،
👌 مسئلهی هستهای است ……
👌شما در برنامهریزیهای کاری خودتان مطلقا معطّل مذاکرات هستهای نشوید،
👌مطلقا؛ کار خودتان را بکنید،
👌وضع فعلی کشور را ببینید،
👌 بر اساس وضع فعلی برنامهریزی کنید.
▪️ ممکن است مذاکرات به جاهایی برسد:
▪️جاهای مثبتی،
▪️جاهای نیمهمثبتی،
▪️منفیای،
▪️هر چه بشود شما کار خودتان را بکنید،
▪️متوقّف نکنید کارتان را به آنها.
❌ملاحظات:
⛔️نبایدنسبت به مسائل کشور بی تفاوت بود؛
❌وظیفه ی ما حتی در مسئلهی دیپلماسی؛ این است که:
⚠️خلاء ها را شناسایی کنیم؛ منافذ خطر را شناسایی کنیم؛
❌برای رفع این خلاء ها ومسدود شدن منافذ خطر؛ فکر وپیشنهاد بدهیم ‼️
❌نکته:
👈🏿 نه فقط مسئلهی حیاتی فرهنگ؛ بلکه در اقتصاد…..‼️
👈🏿 در این اطلاعیه ی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئلهی رشدِ اقتصادیِ بدونِ نفت اشاره می کنند که «سی سال قبل»فرموده اند و دنبال نشده‼️
👈🏿بنا بر این جا دارد که خون گریه کنیم‼️
🌏مجمع مردمی #پیگیری سیاستهای کلی _« ۱۴۰۳/۰۵/۲۸» الی (۱۴۰۳/۰۶/۰۹)
کانالها(پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)و وبگاه مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام به نشانی ذیل:
http://mran.ir
@mran_ir
@beha_togham_alfaraez
جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه؛ از طریق شماره تلفن ذیل؛ بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید : ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱