موارد مندرج در اطلاعیه های «۱۸۳۷» الی «۱۸۴۵ »
قرار بود به استناد فرمان «۱۳۹۸/۰۳/۰۱» #رهبرعزیزمان (در دیدار جمعی از دانشجویان)؛ کار گروه های تخصصی از جمله: #کارگروهفعّالیّتهایاطلاعاتیمردمی را؛ در یک #حرکتعمومی؛ راه اندازی کنیم تا متوجه #خلاءها و #منافذخطر شویم وبا جذب #نخبههایمتعهدبتوانیم در رفع خلاء ها ومسدود نمودن منافذ خطر:
#دولتها
و #مجلسهایشورایاسلامی
و #مسئولین را کمک فکری نماییم . به عنوان مثال: با ابلاغ #سیاستهایکلی_سلامت(۱۳۹۳/۰۱/۱۸) باید:
۱ _ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزشهای #انسانی- #اسلامی و #نهادینه_سازی آن در جامعه صورت می گرفته؛
۲- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیطهای علمی و دانشگاهی متناسب با:
ارزشهای اسلامی،
اخلاق پزشکی
و آداب حرفهای، باشد.
۳- آگاهسازی مردم از حقوق و مسؤولیتهای اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیطهای ارائه مراقبتهای سلامت؛ برای رشد #معنویت و #اخلاق_اسلامی در جامعه صورت بگیرد.
۴- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
اولویت #پیشگیری بر درمان، باشد.
۵- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
روزآمد نمودن برنامههای بهداشتی و درمانی باشد.
۶- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
کاهش مخاطرات و آلودگیهای تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی باشد.
۷- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
تهیه پیوست سلامت برای طرحهای کلان توسعهای باشد.
۸- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
ارتقاء شاخصهای سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی باشد.
۹- رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات #باید با رعایت:
اصلاح و تکمیل نظامهای پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاستهای کلی باشد.
۱۰ _ انتظار این بوده است که:
سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ارتقاء یابد،
بنیان خانواده، مستحکم گردد،
موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، برطرف گردد،
آموزشهای اخلاقی و معنوی گسترش یابد،
و شاخصهای سلامت روانی ارتقاء پیدا کند.
۱۱ _ انتظار این بوده است که؛ زیرساختهای مورد نیاز برای تولید فرآوردهها و مواد اولیه ی:
دارویی،
واکسن،
محصولات زیستی،
ملزومات،
و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بینالمللی؛
ایجاد و تقویت گردد.
۱۲ _ انتظار این بوده است که؛ ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس :
نظام سطحبندی و راهنماهای بالینی،
طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور
و سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر:
تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات باشد.
۱۳ _ انتظار این بوده است که؛ امنیت غذایی و بهرهمندی عادلانه آحاد مردم از:
سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی،
آب و هوای پاک،
امکانات ورزشی همگانی
و فرآوردههای بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقهای و جهانی،تأمین گردد.
۱۴ _ انتظار این بوده است که:
خدمات و مراقبتهای جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهرهوری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:
ترویج تصمیمگیری و اقدام مبتنی بر یافتههای متقن و علمی در مراقبتهای سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوریهای سلامت، استقرار نظام سطحبندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آنها در نظام آموزش علوم پزشکی افزایش یابد و درکیفیت و ایمنی آن بهبودی حاصل گردد.
۱۵ _ انتظار این بوده است که:
استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها؛ افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبتهای سلامت را به دنبال داشته باشد.
۱۶ _ انتظار این بوده است که:
برای ارتقاء سلامت و توانمندسازی #جانبازانوجامعهیمعلولان کشور ؛ برنامه های جامع مراقبتی _ حمایتی تدوین گردد.
۱۷ _ انتظار این بوده است که:
با توسعه کمی و کیفی بیمههای بهداشتی و درمانی و همگانی ساختن بیمه پایه درمان و پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمهها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان ؛ #بیمارجزرنج_بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد
۱۸ _ انتظار این بوده است که:
یرای ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه؛ در چارچوب دستورالعملهای قانونی و شفاف؛ بیمه تکمیلی راه اندازی شود (به شرطی که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد).
۱۹ _ برای اینکه #بیمارجزرنج_بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد؛ قرار بر این بوده است که :بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمههای پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان تعیین و خرید آنها توسط نظام بیمهای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بستهها با حذف اقدامات زاید و هزینههای غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان؛ صورت گیرد.
۲۰_قرار بود:
بر محصولات و مواد و خدمات #زیانآور سلامت؛ عوارض وضع گردد.
۲۱_قرار بود:
افزایش آگاهی،
مسؤولیت پذیری،
توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه ی:
فرد،
خانواده
و جامعه در:
تأمین،
حفظ و ارتقاء #سلامت با استفاده از :
ظرفیت نهادها و سازمانهای فرهنگی، آموزشی و رسانهای کشور،
تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهیا گردد.
۲۲_قرار بود:
بازشناسی،
تبیین،
ترویج،
توسعه
و نهادینه نمودن #طب_سنتی ایران انجام شود؛
۲۳قرار بود:
توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت :
هدفمند،
سلامت محور،
مبتنی بر نیازهای جامعه،
پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد،
متعهد به #اخلاقاسلامی حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور باشد،
همچنین به عنوان مثال:
با ابلاغ #سیاستهایکلیایجادتحولدرنظامآموزشوپرورش_کشور(۱۳۹۲/۰۲/۱۰)؛ قرار بود #تحولات زیر
رخ دهد:
۲۴ – تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم و تربیت #اسلامی در جهت رسیدن به #حیات_طیبه (زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزههای:
بینش،
دانش،
مهارت،
تربیت
و سلامت روحی و جسمی دانشآموزان با تأکید بر:
ریشهکن کردن بیسوادی
و تربیت انسانهای:
مؤمن،
پرهیزکار،
متخلّق به اخلاق اسلامی،
بلندهمت،
امیدوار،
خیرخواه،
بانشاط،
حقیقتجو،
آزادمنش،
مسئولیتپذیر،
قانونگرا،
عدالتخواه،
خردورز،
خلاق،
وطندوست،
ظلمستیز،
جمعگرا،
خودباور
و ایثارگر.
۲۵ -
ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه:
مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی
و مولّد سرمایهی اجتماعی
و عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیشدبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعهی همکاری دستگاهها
۲۶ -
ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم
و افزایش مستمرّ شایستگیها
و توانمندیهای علمی، حرفهای و تربیتی فرهنگیان
و شیوههای یاددهی
و یادگیری برای پرورش معلمان باانگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش.
۲۷ -بازنگری در شیوههای جذب،
تربیت،
و بهکارگیری بهینهی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش
و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد
و دارای شایستگیهای لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دورهی مهارتی
۲۸-اعتلای منزلت اجتماعی معلمان
و افزایش انگیزهی آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات:
فرهنگی
و تبلیغی
و خدمات
و امکانات رفاهی
و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان
۹ ۲ -توسعهی مهارت حرفهای و توانمندیهای علمی و تربیتی معلمان با:
ارتقاء کیفی آموزشهای ضمن خدمت
و برنامهریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی
و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش.
۳۰ -استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان مبتنی بر شاخصهای:
آموزشی
پژوهشی،
فرهنگی
و تربیتی برای ارتقاء.
۳۱ -توسعهی مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامههای:
آموزشی،
پژوهشی،
تربیتی
و فرهنگی
۳۲ -استقرار نظام پرداختها بر اساس:
تخصص،
شایستگیها
و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی حرفهای معلمان
۳۳ -روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامهی درس ملی مبتنی بر:
فلسفهی تعلیم و تربیت اسلامی
و متناسب با نیازهای کشور
و انطباق محتوی با پیشرفتهای علمی
و فناوری
و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی.
۳۴ -توسعهی فرهنگِ
تفکر،
تحقیق،
خلاقیت
و نوآوری
و بهرهگیری از روشهای:
یاددهی
و یادگیری متنوع و مطلوب
و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی
۳۵ -تبیین
اندیشهی دینی-سیاسی امام خمینی رضواناللهعلیه،
مبانی جمهوری اسلامی
و ولایت فقیه
و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی.
۳۶- توسعهی فرهنگ و معارف اسلامی
و یادگیری قرآن (روخوانی، روانخوانی و مفاهیم)
و تقویت انس دانشآموزان با قرآن
و سیرهی پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله)
و اهل بیت (علیهمالسّلام)
و گسترش فرهنگ اقامهی نماز
۳۷ – با تحول بنیادین شیوههای ارزشیابی دانشآموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانشآموزان؛ در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی آموزش وپرورش تحول ایجاد شود.
۳۸ – با رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامهریزیهای آموزشی و درسی؛ در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی آموزش وپرورش تحول ایجاد شود.
۳۹ – باتقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموختهها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان؛ در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی آموزش وپرورش تحول ایجاد شود.
۴۰ – باتقویت آموزشهای فنی و حرفهای؛ در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی آموزش وپرورش تحول ایجاد شود.
۴۱ – #باید؛ نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛به ویژه ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانشآموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانوادهها؛اهتمام لازم صورت گیرد.
۴۲ – #باید؛ نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛ به ویژه ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ اهتمام لازم صورت گیرد.
۴۳ – #باید: نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛ به ویژه ارتقاء تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و همچنین نسبت به جامعهپذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطندوستی و مقابلهی هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و پاسداشت استقلال، آزادی، مردمسالاری دینی و منافع ملی؛ اهتمام لازم صورت گیرد.
۴۴ – #باید نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛ به ویژه رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیهی نشاط و شادابی در دانشآموزان؛ اهتمام لازم صورت گیرد. .
۴۵ – #باید نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛ به ویژه توسعهی تربیت بدنی و ورزش در مدارس اهتمام لازم صورت گیرد. .
۴۶ – #باید نسبت به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفهی تعلیم وتربیت اسلامی؛ به ویژه تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامههای تربیتی و پرورشی اهتمام لازم صورت گیرد. .
ادامه دارد….
آیا موارد فوق؛ بطور کامل تحقق یافته است ؟!!
در غیر این صورت:
آیا ما حلقه های میانی؛ در شناسایی افرادصاحب نظر ونخبه ی متعهد، به وظیفه عمل نموده ایم؟!!!
آیا این افراد نخبه و صاحب نظر؛ نواقص وخلاء ها ی کار را شناسایی کرده اند ؟!!
آیابرای رفع خلاء ها و جبران نواقص؛ مسئولین را کمک فکری نموده اند؟!!
با گذشت «۱۰» سال از ابلاغ این سیاست اگر تا این حد در میدان نبوده ایم باید #توبه کنیم
«مجمع مردمی #پیگیری سیاستهای کلی نظام -«۱۴۰۳/۱۰/۱۳ »
کانالها(پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)و وبگاه مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام به نشانی ذیل:
http://mran.ir
@mran_ir
@beha_togham_alfaraez
جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه؛ از طریق شماره تلفن ذیل؛ بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید : ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱