💯ما باید به #جامعهیاسلامی برسیم‼️
💯برای تحقق این امر با موانع بسیاری روبرو هستیم‼️
⁉️ چرا که:
♨️پیشرفت جامعه اسلامی موجب خشم دشمنان اسلام است‼️
⚠️برای برداشتن موانع حداقل #باید «۵۰» کار گروه #تخصصی _ #نخبگانی و بامشارکت #نخبگان تشکیل دهیم که:کارگروه های مرتبط با موضوع این اطلاعیه به شرح ذیل میباشند:
❌کار گروه «امنیت اقتصادی»
❌کار گروه «اقتصاد مقاومتی»
❌کار گروه «تشویق سرمایه گذاری»
❌ کارگروه «اصل ۴۴ قانون اساسی» _
❌ کار گروه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
🔸در سال جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکردی آیندهنگرانه، شعار « #سرمایهگذاریبرایتولیدداخلی» را بهعنوان محور اساسی سیاستهای اقتصادی کشور تعیین فرمودند.
❌تجربه کشورها در استفاده از سرمایههای داخلی:
🔶پیشرفت اقتصادی بر پایه سرمایهگذاری داخلی و تقویت تولید ملی، راهبردی است که بسیاری از کشورها در دورههای مختلف تاریخی به آن روی آوردهاند. این رویکرد بهویژه در شرایطی که منابع خارجی محدود یا دسترسی به آنها دشوار باشد، اهمیت بیشتری مییابد. در این بخش از نوشتار، تجربه کشورهایی که با اتکا به سرمایههای داخلی و هدایت آنها به سمت تولید به موفقیتهای چشمگیر اقتصادی دستیافتهاند، بررسی میشود.
🔹۱ _ ژاپن: بازسازی اقتصادی پس از جنگ:
❌ژاپن پس از جنگ جهانی دوم با اقتصادی ویرانشده روبرو بود. این کشور با تکیه بر پساندازهای داخلی، سیاست جایگزینی واردات و سپس توسعه صادرات را پیش گرفت. دولت ژاپن با ایجاد وزارت تجارت بینالملل و صنعت (MITI)، نقشی هدایتکننده در اقتصاد ایفا کرد و منابع مالی داخلی را به سمت صنایع راهبردی هدایت نمود. نرخ پسانداز خانوارهای ژاپنی در دهههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ به طور میانگین بیش از ۲۰ درصد درآمد بود که یکی از بالاترین نرخهای پسانداز در جهان محسوب میشد. این پساندازها از طریق سیستم بانکی به شرکتهای تولیدی وام داده میشد. نتیجه این رویکرد، رشد اقتصادی خیرهکننده ژاپن (حدود ۱۰ درصد سالانه در دهه ۱۹۶۰) و تبدیل شدن آن به دومین اقتصاد بزرگ جهان تا اوایل قرن ۲۱ بود.
🔹۲ _ چین: رشد اقتصادی با تکیه بر پساندازهای داخلی:
❌چین از سال ۱۹۷۸ با آغاز اصلاحات اقتصادی، مسیر توسعه را با تکیه بر پساندازهای داخلی و سرمایهگذاری در تولید آغاز کرد. نرخ پسانداز در چین بسیار بالا (حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی) بوده و این منابع به سرمایهگذاری در زیرساختها و صنایع تولیدی اختصاص یافته است. دولت چین نقش کلیدی در هدایت این سرمایهها از طریق بانکهای دولتی به سمت بخشهای راهبردی اقتصاد داشته است. سیاستهای مانند سرمایهگذاری گسترده در زیرساختها، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و حمایت از شرکتهای دولتی در صنایع کلیدی، موجب رشد سریع اقتصادی این کشور شده است. نتیجه این رویکرد، رشد اقتصادی متوسط حدود ۱۰ درصد در طول چهار دهه و تبدیل شدن چین به دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده است.
🔹۳ _ سنگاپور: تجهیز منابع داخلی:
❌دولت سنگاپور با ایجاد صندوق ذخیره مرکزی (CPF) که نوعی طرح پسانداز است، منابع مالی داخلی قابل توجهی را برای سرمایهگذاری جمعآوری کرد. این منابع در کنار منابع شرکتهای سرمایهگذاری دولتی مانند تماسک و GIC، به بخشهای راهبردی اقتصاد هدایت شدند. سنگاپور با سرمایهگذاری گسترده در آموزش و زیرساختها، محیطی مساعد برای تولید با فناوری بالا و خدمات پیشرفته ایجاد کرد. نتیجه این سیاستها، تبدیل شدن به یکی از کشورهای با بالاترین درآمد سرانه در جهان بوده است.
🔹۴ _ مالزی: تنوعبخشی اقتصادی با تکیه بر منابع داخلی:
❌مالزی از دهه ۱۹۸۰ با هدف تبدیل شدن به یک کشور توسعهیافته تا سال ۲۰۲۰، سیاستهای توسعه صنعتی و تنوعبخشی اقتصادی را در پیش گرفت. این کشور با ترکیبی از سرمایهگذاری دولتی و خصوصی داخلی، توانست از وابستگی به صادرات مواد خام فاصله بگیرد. دولت مالزی با ایجاد صندوقهای توسعه صنعتی، بانکهای توسعهای و طرحهای مشارکت عمومی-خصوصی، منابع مالی داخلی را به سمت صنایع تولیدی هدایت کرد. نتیجه این رویکرد، رشد اقتصادی پایدار (میانگین ۶ تا ۷ درصد در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰) و تبدیل شدن مالزی به یکی از اقتصادهای پیشرو در جنوب شرق آسیا بوده است.
🔷بررسی تجربه کشورهای موفق در زمینه پیشرفت اقتصادی با تکیه بر سرمایههای داخلی، درسهای ارزشمندی از جمله نقش راهبردی دولت در هدایت سرمایهها، تشویق پسانداز داخلی، اولویتبندی صنایع راهبردی و تاکید بر توسعه صادرات به همراه دارد. تجربیات این کشورهای نشان میدهد که پیشرفت اقتصادی با تکیه بر سرمایههای داخلی و هدایت آنها به سمت تولید، امکانپذیر و حتی در مواردی مطلوبتر از اتکا به سرمایههای خارجی است. این مسیر نیازمند برنامهریزی دقیق، سیاستگذاری هوشمندانه و همکاری نزدیک بخشهای دولتی و خصوصی است. کشورهایی که در این مسیر موفق بودهاند، توانستهاند با بسیج منابع داخلی، ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در بخشهای مولد و حمایت هدفمند از تولیدکنندگان داخلی، اقتصاد خود را متحول کنند.
🌏«مجمع مردمی #پیگیری سیاستهای کلی نظام»۱۴۰۴/۰۱/۰۸
کانالها(پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)و وبگاه مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام به نشانی ذیل:
http://mran.ir
@mran_ir
@beha_togham_alfaraez
جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه؛ از طریق شماره تلفن ذیل؛ بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید : ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱