ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌ «انرژی‌»

اولین دستور جلسه ؛کار گروه انرژی ؛سیاست های کلی ابلاغی مورخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۰ مقام معظم رهبری به شرح زیر می باشد:

الف‌ ـ سیاستهای‌ کلی‌ نفت‌ و گاز

  1. اتخاذ تدابیر و راهکارهای‌ مناسب‌ برای‌ گسترش‌ اکتشاف‌ نفت‌ و گاز و شناخت‌ کامل‌ منابع‌ کشور
  2. افزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌شده‌ی‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌.
  3. افزایش‌ ظرفیت‌ تولید گاز، متناسب‌ با حجم‌ ذخایر کشور به‌ منظور تأمین‌ مصرف‌ داخلی‌ و حداکثر جایگزینی‌ با فرآورده‌های‌ نفتی‌.
  4. گسترش‌ تحقیقات‌ بنیادی‌ و توسعه‌ای‌ و تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ و تلاش‌ برای‌ ایجاد مرکز جذب‌ و صدور دانش‌ و خدمات‌ فنی‌ ـ مهندسی‌ انرژی‌ در سطح‌ بین‌الملل‌ و ارتقاء فن‌آوری‌ در زمینه‌های‌ منابع‌ و صنایع‌ نفت‌ و گاز و پتروشیمی‌.
  5. تلاش‌ لازم‌ و ایجاد سازماندهی‌ قانونمند برای‌ جذب‌ منابع‌ مالی‌ مورد نیاز (داخلی‌ و خارجی‌) در امر نفت‌ و گاز در بخشهای‌ مجاز قانونی‌.
  6. بهره‌ برداری‌ از موقعیت‌ منطقه‌ای‌ و جغرافیایی‌ کشور برای‌ خرید و فروش‌ و فرآوری‌ و پالایش‌ و معاوضه‌ و انتقال‌ نفت‌ و گاز منطقه‌ به‌ بازارهای‌ داخلی‌ و جهانی‌.
  7. بهینه‌سازی‌ مصرف‌ و کاهش‌ شدت‌ انرژی‌.
  8. جایگزینی‌ صادرات‌ فرآورده‌های‌ نفت‌ و گاز و پتروشیمی‌ به‌ جای‌ صدور نفت‌ خام‌ و گاز طبیعی‌.

ب‌ ـ سیاستهای‌ کلی‌ سایر منابع‌ انرژی‌

  1. ایجاد تنوع‌ در منابع‌ انرژی‌ کشور و استفاده‌ از آن‌ با رعایت‌ مسائل‌ زیست‌ محیطی‌ و تلاش‌ برای‌ افزایش‌ سهم‌ انرژیهای‌ تجدیدپذیر با اولویت‌ انرژیهای‌ آبی‌.
  2. تلاش‌ برای‌ کسب‌ فن‌آوری‌ و دانش‌ هسته‌ای‌ و ایجاد نیروگاههای‌ هسته‌ای‌ به‌ منظور تأمین‌ سهمی‌ از انرژی‌ کشور و تربیت‌ نیروهای‌ متخصص‌.
  3. گسترش‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ و تحقیقاتی‌ در امور انرژیهای‌ گداخت‌ هسته‌ای‌ و مشارکت‌ و همکاری‌ علمی‌ و تخصصی‌ در این‌ زمینه‌.
  4. تلاش‌ برای‌ کسب‌ فن‌آوری‌ و دانش‌ فنی‌ انرژیهای‌ نو و ایجاد نیروگاهها از قبیل‌ با دی‌ و خورشیدی‌ و پیلهای‌ سوختی‌ و زمین‌ گرمایی‌ در کشور.