بیانیه ی«شماره ی۱۶۴»مطالبات امام خامنه ای در دیدار دانشگاهیان

بسم الله الرحمن الرحیم

 #موضوع : #مطالبات امام خامنه ای در دیدار دانشگاهیان
اگربادقّت به جایگاه استاددانشگاه وتربیت‌کننده‌ی دانشجو وجوان توجّه بشود، براحتی قابل قبول است که این جایگاه حقّاً و انصافاً یک جایگاه کم‌نظیری است

و حساسیت این جایگاه ؛ اقتضامیکندکه هم خود اساتیدمحترم و هم دستگاه‌های مدیریّت آموزش عالی در این زمینه بادقّت بیشتر، بامراقبت بیشتر حرکت و اقدام کنندوتصمیم بگیرند.

درهمین راستا ؛ #مسئولین محترم مجامع استانی #مجمع_پیگیری سیاست های کلی نظام مطالبه گری مطالبات امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب را که در تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۸در دیدار جمعی از استادان،نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها مطرح گردیده است را از #دولت «به ویژه وزارت علوم »_مجلس_شورایعالی انقلاب فرهنگی وخود دانشگاهارا به شرح ذیل آغازمی نمایند:

۱-گر چه در گام دوم انقلاب ؛انشاء الله درعلم ودانش بایدبه صورت جهشی به اوج برسیم و اکنون ازاین بابت عقب هستیم ؛ امّاپیشرفتهای دانشگاهی نسبت به قبل از انقلاب به معنای واقعی کلمه چشمگیر بوده واین را نبایستی مورد غفلت قرار داد.

درحال حاضردشمنان انقلاب ازخارج وبعضی از داخل دانشگاه وعوامل مزدور دیگری ازداخل کشور درصددهستند که دانشجویان نخبه واساتیدمتعهد را ناامیدودستاوردهای عظیم علمی فرزندان انقلاب را به خارجی ها نسبت بدهند
لذابایدبدانیم که کار بزرگی بردوش استادان دانشگاه‌هاواعضای هیئت عملی دانشگاه‌ها است که حقیقتاً باکمتر شأنی وجایگاهی درکشورقابل مقایسه است واین را بایدپاس بداریم و پشتیبانی همه جانبه ی مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر را از آنان اعلام نماییم .

۲-یک مسئله، مسئله‌ی کیفیّت تحصیلی است که بایدحتماًپیشرفت کند.این منافات ندارد با آن حرفی که گفته شد: «سطح ما ازلحاظ کیفیّت علمی بالا است»

نه، الان در دانشگاه‌های ما مدرکهایی وجود دارد که نمیتواندحاکی ازعمق علمی باشد،یعنی ارزش علمی بالایی نداردامّا ارزش رسمی ومدیریّتی بالایی دارد

یعنی وقتی که این مدرک را کسی داشته باشد، از لحاظ رسمی، از لحاظ پیدا کردن کار و مانند اینها دارای ارزش است، در حالی که عمق علمی در این مدرک ملاحظه نشده و وجود ندارد.

۳-دانشگاه علاوه بر وظیفه‌ای که نسبت به درون خود دارد،یک وظیفه‌ای هم درباره‌ی جامعه دارد.

 #وظیفه‌ی_درونی:
همین تولید علم
پیشرفت علمی
تربیت علمی است
 #وظیفه‌ی_بیرونی، اثرگذاری در مجموع جامعه است.
دانشگاه نمیتواند ازمسائل جامعه منفک ومنزوی باشد.این یک نکته‌ی بسیار مهمّی است ……

سعی کنیددانشگاه رادرگیرمسائل اجتماعی کنید؛ البتّه ….. دستگاه‌های مختلف باید از دانشگاه کمک بخواهند، راهنمایی بخواهند، کار بخواهند و دانشگاه به آنها کمک کند

لکن آن، رابطه‌ی بین دستگاه‌ها و دانشگاه است، و این حرف که حالا میزنیم، رابطه‌ی بین مردم و دانشگاه‌ها است با مسائل جامعه.

به عنوان مثال …..درباره‌ی آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، مثل طلاق، مثل حاشیه‌نشینی و از این قبیل ….

دانشگاه چه نقشی در این مسائل ایفا میکند؟

دانشگاه‌ها وبخصوص اساتیدبایدبا[مسائل] مردم [ارتباط داشته باشند؛] راهش چیست؟

چه جوری اساتیدمیتوانندبامسائل جامعه ارتباط برقرار کنند؟

این موضوعی است که هیچ لزومی ندارد کسی از خارج دانشگاه این را معیّن بکند ….. این، کار خود دانشگاه است.

در خود دانشگاه، اساتید، مجموعه‌ها، گروه‌های علمی، جوامع علمی دانشگاهی بنشینندفکر کنند

ببینند نوع ارتباط اساتید با مسائل جامعه

با مشکلات جامعه چگونه بایدباشد
راهش چیست؟

اگر این [طور]نشدواساتیدازجامعه منزوی شدند،آن وقت این خواسته که دانشگاه بتواند مشکلات جامعه را حل کند، دست‌نیافتنی خواهد شد.

اساتیدنباید ازجامعه منزوی باشند؛ [مثل]همان بلائی که بر سر روشنفکریِ کشور ما آمد.

جامعه‌ی روشنفکر ما از اوّل که تشکیل شد، به قول خودشان در برج عاج نشستند، با مردم مخلوط نشدند، با مردم همراه نشدند، خودشان هم این را اعتراف کردند، این را خودشان هم گفتند

در انقلاب هم این دیده شد؛در انقلاب اسلامی، در این حرکت عظیم مردمی، مردم درصفوف مقدّم بودند

روشنفکرهابعضاً ازعقب می‌آمدند، بعضی‌ها هم اصلاً نیامدند، تا آخر هم نیامدند.
نبایدکاری کنیم که سرنوشت اساتیددانشگاه ومجموعه‌ی بزرگ باارزش دانشگاهی یک چنین سرنوشتی بشود؛ یعنی از مردم جدا بشوند، به مردم بی‌اعتنا بشوند، از مسائل مردم بی‌خبر بمانند.

۴-علم نافع :«علم نافع»یعنی علمی که مسائل کشور را حل میکند؛ حلّ مسائل کشور، علمِ نافع است. یعنی با مسائل گوناگونی که در کشور وجود دارد، #مواجهه‌ی علمی بشود؛ فقط هم مسئله‌ی ما، مسئله‌ی صنعت نیست…..
در بخشهای مختلف و گوناگون، ما نقاط کور داریم؛ با این #علمِ_نافع ؛ نیازهای کشور ونقاط کور بخشهای مختلف، چه صنعتی، چه اقتصادی، چه کشاورزی، چه بخشهای گوناگون مدیریّتی و امثال اینها، به وسیله‌ی تحقیقات دانشگاهی و مقالات دانشگاهی روشن بشود
در مسائل اقتصادی، بیماری‌های مُزمنی داریم؛ «اسراف در مصرف انرژی»
وابستگی #اقتصادما به نفت ونفتی ‌بودنِ اقتصاد
دولتی‌ بودنِ اقتصاد
مشکلات نظام مالیاتی
مشکلات نظام بودجه‌ریزی
طرحهای شکستن تحریم
«رونق تولید»همه ی اینها راهکار علمی داردو بایستی دردانشگاه بررسی بشود.
برای این کار اراده‌ی محکم لازم است.

۵-بحث علوم پایه خیلی مهم است منتها چون دستاوردِ نقدِ حاضر و آماده‌ای برایش وجود ندارد، گرایش به آن در بین دانشجوها و کسانی که رشته انتخاب میکنند، کم است.

صاحب‌نظران و دانشمندان باید کمک کنند، هم آموزش و پرورش در این زمینه وظیفه دارد؛ هدایت تحصیلی باید انجام بگیرد از طرف آموزش و پرورش؛ جوری این جوان را حرکت بدهند و هدایت تحصیلی بکنند که به سمت علوم پایه و مانند اینها حرکت بکند.

ما در علوم پایه باید سرمایه‌گذاری مستمر بکنیم و حرکتمان حرکت پیش‌دستانه باشد؛ یعنی سعی کنیم به استقبال حقایق کشف‌‌نشده‌ی عالم برویم.

حقایق بسیاری در عالم وجود داردکه کشف نشده، کما ‌اینکه صد سال پیش خیلی از حقایقی که امروز کشف شده، کشف نشده بود؛ در طبیعت وجود داشت امّا کشف نشده بود.

این جور نیست که فرض کنید که نیروی الکتریسیته تازه به وجود آمده [باشد]؛ از اوّلی که دنیا به وجود آمد، این بود، [لکن] کسانی همّت کردند، هوشمندی به خرج دادند و این را کشف کردند.

ما دنبال حقایق کشف‌نشده‌ی عالم وجود باشیم؛ یکی از کارهای اساسی ما این است.

پرداختن به علوم پایه و علوم بنیادی این خصوصیّت را دارد که جامعه‌ی علمی را میکشاندبه سمت کشف حقایق کشف‌نشده ؛ نه اینکه ما هم فقط صرفاً حول ‌و ‌حوش حقایقی که کشف شده است و حرکتهایی که دیگران انجام داده‌اند، حرکت بکنیم.

۶- ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها: که دستگاه‌های مدیریّتی آموزش عالی ؛ یعنی وزارت علوم و وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های گوناگون مدیریّتی، مخاطبِ این کارند.
بایستی مادانشگاه‌هایمان را، هم ارزیابی کنیم -البتّه ارزیابی‌های بین‌المللی وجود دارد و آن هم به جای خودش ایرادی ندارد لکن خیلی از ارزیابی‌های بین‌المللیِ دانشگاه‌ها ناظر به شرایط و امکانات و سنّت‌های بومی و داخلیِ ما نیست

یک چیزهایی را به عنوان مزیّت و امتیاز دخیل میکنندکه ممکن است ما آنها را به عنوان امتیاز قبول نداشته باشیم- خودمان در داخل بایستی رده‌بندی کنیم، امتیازدهی کنیم، مزیّتهای دانشگاه‌ها را مشخّص بکنیم –

البتّه یکی از این مزیّتها جنبه‌های فرهنگی است[تا رتبه‌شان] معلوم بشود و این، رقابت مثبت بین دانشگاه‌ها را شکل بدهد- [هم رتبه‌بندی و] هم ارزیابی کنیم

مثلاً فرض بفرمایید بگوییم کارِ این دانشگاه رتبه‌ی بالایی داشته، پیشرفت خوبی داشته، به دانشگاه‌ها نمره بدهیم؛ این از جمله‌ی کارهایی است که در مدیریّتهای آموزش عالی ….. لازم است انجام بگیرد و در ارتقاء کیفیّت و شکل‌گیریِ فضای رقابتی هم اثر میگذارد.

۷-اساتید انقلابی و متدیّن خوشبختانه در دانشگاه زیادند؛ جمع عظیمی از #اساتید دانشگاه‌ ما اساتیدی هستندکه به انقلاب از بُن دندان عقیده دارند، معتقدند، پایبندند و متدیّنند و مایلند پیشرفتهای انقلابی در همه‌ی زمینه‌ها همچنان ادامه و استمرار پیدا کند. ….
این مجموعه‌ی #اساتیدانقلابی بایستی همّت کنند تا در داخل دانشگاه جریان‌سازی کنند؛ این ….خیلی مهم است.
محیط دانشگاه به خاطر برخی ازمشکلات فرهنگی، آن محیطی که موردانتظار در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است، نیست

یعنی زیاد اتّفاق می‌افتد که یک جوانی با زمینه‌های مذهبی، با زمینه‌های انقلابی، با زمینه‌های فکریِ خوب وارد دانشگاه بشود و خالی از این زمینه‌ها یا بسیاری از این زمینه‌ها از دانشگاه خارج بشود؛ این وجود دارد، این میراث گذشته‌ی دانشگاه‌های ما است.

…..مهندسیِ دانشگاه در کشور ما از اوّل برای این نبوده است که تدیّن و وابستگی به استقلال فکری و فرهنگی در آن شکل بگیرد [بلکه] ‌عکس این بوده؛ این تا حدود زیادی در دانشگاه‌های ما هنوز سریان و جریان دارد.

 #اساتیدِمحترم متدیّن و انقلابی باید کاری کنندکه جریان انقلابی و فکری و اسلامی در دانشگاه، جریان رایج بشود.

این [کار] احتیاج به این هم نداردکه حتماًبا امکانات امنیّتی وانتظامی وغیره[باشد]؛نخیر، این کار، کار انسانی،‌ کار اسلامی، کار فرهنگی است؛ جریان‌سازی است.

خب، طبعاً دانشجوها سؤالاتی دارند؛ جوانند، این سؤالات را اساتید انقلابی پاسخ بدهند.بهترین جا برای پاسخ دادن، محیط دانشگاه است، کلاس درس استبهترین کس، شایسته‌ترین کس برای پاسخ‌گویی ؛#استاددانشگاه‌هست.ذهن جوان را روشن کنیددر زمینه‌های مختلف.

در دانشگاه، هم بایستی با ارتجاع مقابله کرد
هم با التقاط بایدمبارزه کرد
هم با انحراف بایدمقابله کرد
امروز در دانشگاه‌ها حتّی جریان چپ مارکسیستی هم به خودش جرئت میدهد [حرف بزند]

مارکسیستی که مظاهر اصلی و عمده‌ی آن، در زیر فشار واقعیّتها و حقایق عالم وجود فرو ریخت، از بین رفت -شوروی را آمریکا از بین نبرد، #شوروی را ناحق بودنِ پایه‌های تفکّر #مارکسیستی از بین برد

البتّه آمریکایی‌ها استفاده‌اش را بردند، غربی‌ها استفاده‌اش را کردند- با وجود اینکه این بنیانهای غلط فرو ریخته، از بین رفته، باز حالا هنوز یک عدّه‌ای شعارهای چپ مارکسیستی را میخواهند زنده کنند؛ البتّه خیلی هم جدّی نیستند.

 …. این کسانی که این روزها راجع به مسائل گوناگون چپ و چپ مارکسیستی و مانند اینها حرف میزنند، کسانی هستند که [وقتی] انسان در عمق حرفهایشان دقّت میکند، میبیند همان چپ آمریکایی [هستند]؛ مثل همان افرادی که ظاهر شعارهایشان چپ بود، باطنشان آمریکایی و غربی بود، اینها هم همین‌ جور هستند.

۸-نکته‌ی دیگر[درباره‌ی] #فضای_فرهنگی_دانشگاه‌ها است؛ رشد فعّالیّتهای فرهنگی. این لازم است و به این پرداخته نمیشود.

در بعضی از دانشگاه‌ها مطلقاً فعّالیّت فرهنگی وجود ندارد؛ این هم یکی از نقایص است.

برادران عزیز، خواهران عزیز! #هدف_دانشگاه فقط این نیست که معلومات به جوان بدهند؛ هدف، #ساختن_جوان است؛ ساختن یک انسان والا است با سلاح علم؛ بنابراین اخلاق هم، تربیت هم، سبک زندگی هم از جمله‌ی عناصری است که همراه با علم در دانشگاه باید به جوان داده بشود تا جوان ساخته بشود؛ این چیزی است که #ضروری است.

دانشگاه‌ها را از لحاظ #فرهنگی باید غنی کرد، باید غنای فرهنگی لازم را به دانشگاه [داد].

البتّه در بعضی دانشگاه‌ها تا حدودی هست، در بعضی هم نیست، در بعضی هم عکسش هست!

جوان باید مؤمن، انقلابی، پاکدامن، دلبسته به کشور، مستعد برای خدمت به مردم تربیت بشود

وَالّا اگر جوانی باشد که احساس مسئولیّت نکند، هیچ به سرنوشت کشور اصلاً اعتنائی نداشته باشد، با معلومات بالا هم از دانشگاه بیرون بیاید، چه فایده‌ای برای کشور خواهد داشت؟

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد آنچه را گفتیم، آنچه را نیّت داریم، آنچه را انجام میدهیم، همه را برای خودت و در راه خودت قرار بده.

پروردگارا! روز‌به‌روز دانشگاه‌های ما را به دانشگاه تراز اسلامی نزدیک‌تر بفرما

استادان، مدیران، دانشجویان و همه‌ی اعضای دانشگاهی را مشمول لطف و رحمت خودت قرار بده.

والسّلام علیکم و‌ رحمه‌الله و‌ برکاته
مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام ۱۳۹۸/۴/۲۹

جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه از طریق شماره تلفن ذیل بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱

نشانی سایت وکانالهای مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام (پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)
به شرح ذیل میباشد:
http://mran.ir  سایت
@mran_ir  بیانیه ها و مواضع مجمع
@beha_togham_alfaraez
مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام