قالیباف: ژاپن برای آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام جدی انجام دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ژاپن باید نسبت به تحریم‌های دارویی علیه ایران عکس‌العمل جدی نشان دهد.
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، توشیمیتسو موتگی وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه، ۳۱ مرداد) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار از وزیر خارجه و دولت ژاپن برای اهدای واکسن به کشورمان تشکر کرد و با بیان اینکه روابط ۹۰ساله ایران و ژاپن نشان از عمق روابط تاریخی دو کشور دارد، افزود: همکاری‌های بشردوستانه دو کشور در بخش‌های مختلف نمادی از دوستی دولت‌ها و مردم ایران و ژاپن است.

وی با ابراز اینکه “ذهن مردم ما نسبت به ژاپن مثبت است”، ادامه داد: یکی از وظایف پارلمانی دو کشور ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و باید تلاش کرد که ارتباطات براساس نقشه راه بلندمدتی تعریف شود و امیدواریم همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در زمینه بشردوستانه، مسائل محیط زیست، بهداشت و بلایای طبیعی نسبت به گذشته گسترش یابد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تصریح به اینکه مسائل اقتصادی از جمله مسائل مهمی است که لازم است دو کشور به‌ویژه دولت‌ها به آن توجه کنند، گفت: درحالی که روابط تجاری ما تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا بسیار کاهش پیدا کرده است، با توجه به سابقه ارتباطات دو کشور ضرورت دارد از این سابقه طولانی برای ارتقای روابط تجاری و حل مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا استفاده کنیم.

قالیباف با تأکید بر این که آمریکا یک‌طرفه از برجام خارج شده است، اضافه کرد: این کشور با خروج از برجام همه تعاملات چندجانبه و بین‌المللی را زیرپا گذاشت و باعث شد تحریم‌های غیرقانونی بر ملت و دولت ما تحمیل شود.

وی همچنین تأکید کرد: از دولت ژاپن انتظار داریم برای آزادسازی دارایی‌های ایران به‌ویژه در مسیر مقابله با شیوع کرونا، حرکت و اقدام جدی از خود نشان دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه “ما به‌عنوان یک طرف برجام به تعهدات خودمان عمل کردیم و این موضوعی روشن است”، گفت: آمریکایی‌ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند؛ کارشکنی‌های آمریکا باعث شده است حتی خرید دارو در شرایط شیوع کرونا ممکن نباشد و توقع داریم ژاپن به‌عنوان کشوری صلح‌دوست نسبت به این موضوع عکس‌العمل جدی نشان دهد.

قالیباف در پایان با اشاره به تحولات منطقه گفت: ثبات منطقه و رفع مشکلات و بحران‌های آن از جمله در سوریه، یمن و افغانستان تنها با همکاری کشورهای منطقه ممکن است. ما همانند ژاپن معتقدیم که بحران‌های منطقه از جمله بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید راهکارهای سیاسی حل‌وفصل شوند.

توشیمیتسو موتگی وزیر خارجه ژاپن نیز در ابتدای این دیدار گفت: مجلس ژاپن علاقه‌مند به توسعه گفتگوها و روابط با مجلس شورای اسلامی است. امیدواریم در روزهای پیشِ‌رو گفتگوهایی به‌صورت وبیناری میان رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی دو طرف برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اهدای واکسن کرونا از طرف ژاپن به کشورمان گفت: کمک‌های ژاپن به مردم ایران در شرایط شیوع کرونا، نشان از عمق روابط دوستانه ایران و ژاپن دارد.

توشیمیتسو موته گی وزیر خارجه ژاپن در ادامه با اشاره به لزوم تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ژاپن گفت: حمایت‌های ما از ایران در شرایط تحریم هم تداوم داشت. ما علاقه‌مند به تقویت گفتگوهای فی‌مابین در زمینه مسائل اقتصادی هستیم.

وی با ابراز این‌که “مسائل منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای ایران را به‌دقت رصد می‌کنیم” افزود: مسائل منطقه‌ای بسیار پیچیده هستند و نیاز به گفتگوهای بیشتری دارند. از طرف دیگر، ما بر پایبندی طرفین برجام به تعهدات مندرج در این سند و ادامه مذاکرات برجامی تأکید داریم.