اطلاعیه‌ی «شماره ی۱۳۷۰»موضوع: انتخابات؛«۴۴» روز دیگر:

موضوع: انتخابات؛

•◇«۴۴» روز دیگر:

❌به کوری چشم دشمنان انقلاب؛
با قدرت تمام؛ در انتخابات شرکت می کنیم؛

🌹چرا که؛ رهبر عزیزمان فرموده اند:

❌هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند

🌹و تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفه‌ی همه است؛ روحانی باشد، استاد دانشگاه باشد، منبر باشد، صداوسیما باشد، مسئول سیاسی باشد، مدیر فلان دستگاه باشد، عالِم باشد، مرجع باشد، هر کسی باشد، وظیفه است. مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند….

🌹در اجرای اوامر معظم له؛ ان شاء الله به وظیفه عمل می کنیم و به افرادی رأی می دهیم که:

❌بدانند:
علت اینکه در دوره‌هایی در اوایل دهه هشتاد نرخ تورم نسبتاً بالا نبوده اما در دوره‌هایی جهش افسار‌گسیخته تورم را شاهد بوده‌ایم چیست؟!!

❌قسمت اول:

•◇با روشن شدن نقش دو محرک اصلی تورم یعنی قیمت نفت و قیمت ارز، می‌توان دلیل پائین بودم نرخ تورم در دوران اصلاحات را تحلیل کرد. با اینکه در این دوره، نقدینگی به‌طور میانگین سالانه ۲۵ درصد رشد داشته است، اما میانگین سالانه نرخ تورم حدود ۱۴.۷۵ درصد است. دلیل این امر آن است که در این دوره هم قیمت نفت پائین است، هم نرخ ارز. به نحوی که میانگین قیمت نفت در این دوره ۲۶ دلار است. نرخ ارز در بازار آزاد نیز طی ۸ سال از ۴۸۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسیده است، یعنی کمتر از دو برابر…

قسمت دوم:

•◇تا قبل از سال ۱۳۸۶، دو محرک اصلی تورم در ایران، یعنی نرخ ارز و قیمت نفت، عمدتاً از ناحیه افزایش قیمت کالاهای وارداتی منجر به افزایش تورم می‌شدند؛ اما در سال ۱۳۸۶، سرانجام دولت وقت؛ با شعارحذف «یارانه ی پنهان» و با تصور کسب در آمد سرشار اقدام به جهانی‌سازی و دلاری‌سازی قیمت محصولات نفتی و معدنی در ایران را نمود.

❌تا سال ۱۳۸۶، نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها به قیمت صفر لحاظ می‌شد و فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی به‌صورت ریالی قیمت‌گذاری شده و به صنایع داخلی فروخته می‌شد. با این تصمیم، نفت به قیمت دلاری فوب خلیج فارس به پالایشگاه‌ها فروخته شد و آن‌ها نیز مجاز شدند فرآورده‌هایشان را با همین روش قیمت‌گذاری کنند؛ اما از آنجایی که دلار وجه رایج کشور نیست، نرخ تسعیر (تبدیل دلار به ریال) نیز در این معادله اهمیت پیدا کرد. قیمت جهانی محصولات به دلار مشخص‌شده و در نرخ تسعیر دلار ضرب می‌شد تا قیمت ریالی برای فروش به داخل معین شود…

قسمت سوم:

❌سال ۱۳۸۶ یک اتفاق مهم دیگر نیز رخ داد. …

•◇تقریباً تمام مواد اولیه داخلی از محصولات پتروشیمی تا فولادی، بر اساس قیمت‌های جهانی به خریداران داخلی عرضه شدند؛ به نحوی که برای نمونه، قیمت پایه ورق فولاد بر اساس قیمت بورس فلزات لندن (LME) تعیین می‌شود.

•◇این قیمت دلاری، در نرخ تسعیر دلار در داخل ضرب می‌شود و قیمت پایه این محصول، برای عرضه در بورس کالا مشخص می‌شود.

•◇خریداران که تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی و… بودند، در این بازار حراج با یکدیگر آغاز به رقابت می‌کنند تا کالا نهایتاً به بالاترین پیشنهاد فروخته شود (تا سال ۱۳۹۷، این نرخ تسعیر، نرخ رسمی دلار است که در ادامه توضیح خواهیم داد که به نرخ نیما و آزاد تغییر کرد)؛

•◇به عبارت دیگر، از سال ۱۳۸۶ نظاماتی ایجاد شد که برای مردم ایران، برخورداری از ثروت خدادادی نفت و گاز و معادن، هیچ تفاوتی با محرومیت از این مواهب ندارد.

•◇چه، قیمت این مواد، هیچ تفاوتی با قیمت وارداتی آن‌ها نمی‌کند.

قسمت چهارم:

•◇قبل از سال ۱۳۸۶، تورم در کشور ما عمدتاً از دو ناحیه ایجاد می‌شد:

•◇افزایش قیمت نفت و افزایش قیمت ارز.

•◇با بالا رفتن قیمت نفت در جهان، قیمت دلاری تمامی کالاهای وارداتی ما نیز افزایش می‌یافت و نتیجتاً، قیمت ریالی این اقلام نیز بالا می‌رفت.

•◇اگر قیمت نفت تغییری نمی‌کرد، اما نرخ ارز بالا می‌رفت، باز هم قیمت ریالی کالاهای وارداتی ما افزایش می‌یافت و تورم ایجاد می‌شد.

•◇اگر هم قیمت جهانی نفت و هم قیمت دلار در داخل افزایش می‌یافت، تورم از هر دو ناحیه ضریب می‌خورد.

•◇پس از سال ۱۳۸۶، دو معادله به معادلات فوق افزوده شد؛ به نحوی که:

•◇اولاً؛ با بالا رفتن قیمت نفت، قیمت تمامی محصولات پالایشی و پتروشیمی و معدنی داخلی که اینک بر اساس قیمت‌های جهانی به داخل فروخته می‌شوند، نیز بالا می‌رود.

قسمت پنجم:

•ثانیاً با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت همین محصولات به دلیل اینکه قیمت دلاری آن‌ها در نرخ تسعیر دلار ضرب می‌شود، افزایش می‌یابد.

❌تصور بفرمائید:

✓ هم قیمت نفت بالا رود (ارزش دلاری کالاهای وارداتی افزایش یابد)؛

✓هم متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت دلاری محصولات پتروشیمی و معدنی داخلی بالا رود (به دلیل قیمت‌گذاری جهانی)؛

✓هم نرخ ارز افزایش یابد (که منجر به افزایش ارزش ریالی کالاهای وارداتی و نیز آن دسته از محصولات داخلی شود که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند).

👈این معادله جدیدی است که در این دوره به‌سر می‌بریم.

قسمت ششم:

❌اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز فشار حداکثری دشمن، یک فشار حداکثری نیز از داخل کشور آغاز می‌شود.

❌تا پیش از این تاریخ، هرچند قیمت محصولات پالایشی و پتروشیمی و نفتی بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ دلار به داخل فروخته می‌شد، اما مبنای نرخ دلار، نرخ رسمی کشور بود.

❌۲۹ مهر ۱۳۹۷ دولت دوازدهم در مصوبه‌ای، نرخ تسعیر برای پالایشگاه‌ها را از دلار رسمی به دلار نیما تغییر داد.

❌با این مصوبه هیئت‌وزیران و افزایش نرخ دلار از نرخ ۴۲۰۰ رسمی به نرخ نیما، شاهد یک نرخ بالای تورم هستیم؛ پس از آن، افزایش پیوسته نرخ نیما، انفجارهای پی‌درپی تورمی را به دنبال دارد.

❌ تقریباً برای تمامی محصولات پتروشیمی و معدنی نیز این اتفاق رخ داده است.

قسمت هفتم:

❌در دولت جدید نیز، بی‌سروصدا نرخ نیما کنار گذاشته شد و نرخ دلار آزاد مبنای فروش این محصولات به داخل قرار گرفت .

❌این اتفاق، باعث شد که سود چشمگیری عاید این شرکت‌های نیمه‌خام فروش شود.

❌برای نمونه، بر اساس گزارش صورت مالی پالایشگاه نفت اصفهان، هر یک درصد افزایش نرخ تسعیر ارز، باعث شدکه سود ناخالص این شرکت نیز یک درصد افزایش یابد؛ به عبارت دیگر، با افزایش نرخ دلار از ۴۲۰۰ رسمی به ۳۷ هزار تومان مبادله‌ای، سود این شرکت نزدیک ۹۰۰ درصد افزایش‌یافت‼️

قسمت هشتم:

❌قیمت‌گذاری‌های جهانی و دلاری، باعث شد که قیمت مواد اولیه تولید در داخل کشور به‌شدت افزایش یابد.

❌قیمت مواد اولیه تولید خودرو و وضعیت سایر تولیدکنندگان نظیر لوازم خانگی و… نیز کاملاً مشابه بود.

❌وضع مصالح ساختمانی از شیرآلات تا در و پنجره تا آهن‌آلات نیز همین بودو با افزایش قیمت دلار، هزینه ساخت مسکن نیز بالا رفت.

❌تولیدکنندگان ما مواد اولیه خود را از داخل این کشور به نرخ دلاری و جهانی تهیه می‌کردند اما انتظار داشتیم قیمت‌گذاری‌شان را ریالی انجام دهند و از ایشان بابت افزایش قیمت گلایه می‌کردیم‼️

❌نرخ ارز افزایش می‌یافت و از غذای دام و طیور تا مواد اولیه دارو به دلیل وابستگی به واردات و گره خوردن به نرخ دلار گران می‌شد، اما ما هر روز جلسه ستاد تنظیم بازار می‌گذاشتیم تا قیمت لبنیات و دارو را کنترل کنیم!

قسمت آخر:

❌تصور اشتباه ما از «سال ۱۳۸۶» این بود که اگر «یارانه پنهان» ادعایی را حذف کنیم و ثروت‌های خدادادی کشور را به مردم خودمان به قیمت جهانی و دلاری بفروشیم، درآمد سرشاری نصیب دولت خواهد شد و خواهد توانست علاوه بر اینکه مبلغ زیادی را صرف پیشرفت کشور می‌کند، مبلغ کلانی را هم به مردم پرداخت کند؛ اما واقعیت مهر باطل بر این تصور زده شد.

❌دولت، به دلیل اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کشوربود، بزرگ‌ترین متضرر تورم هم نیز بود؛ از دیگر سو، هرچند دولت برخی از مواد خام را به شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی و فلزات دلاری قیمت‌گذاری می کرد (نظیر نفت خام و گاز)، اما چون فرآورده این شرکت‌ها ارزش بسیار بالاتری نسبت به مواد خام داشت و فرآورده‌ها نیز دلاری قیمت‌گذاری می‌شد، نهایتاً دولت متضرر می‌ گردید. نتیجه این معادله، تشدید کسری بودجه دولت می شد. از سال ۱۳۹۷ به بعد، کسری بودجه دولت به شکل هولناکی افزایش‌یافت . لذا کسری بودجه دولت، خود معلول تورم ناشی از دلاری‌سازی و جهانی‌سازی قیمت‌هابود.

▪️مجمع مردمی #پیگیری سیاست‌های کلی نظام۱۴۰۲/۱۰/۲۸

کانالها(پیام رسانهای:سروش،ایتا،بله،آیگپ)و وبگاه مجمع پیگیری سیاست های کلی نظام به نشانی ذیل:
http://mran.ir
@mran_ir
@beha_togham_alfaraez
جهت کسب اطلاعات بیشتردرمورد این بیانیه؛ از طریق شماره تلفن ذیل؛ بادفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید : ۶۶۶۷۷۳۳۳-۰۲۱